Publicerad: 2024-06-11

Månadens humanist: Isak Törnqvist

NYHET Han är doktorand i historia vid Umeå universitet och avhandlingsämnet ligger någonstans emellan arbetarhistoria och politisk historia.

Text: Per Melander

Hur ser din väg till humaniora ut?

– Jag har varit intresserad av humanistiska ämnen, och i synnerhet historia, så länge jag kan minnas. Däremot trodde jag inte att det skulle vara något som jag skulle syssla med på heltid.

– Jag började studera ämneslärarutbildningen 2017 med historia som ingångsämne. Väl i kontakt med ämnet insåg jag att det var något man kunde göra som mer än bara ett intresse.

– Från den tidpunkten började jag läsa fördjupningar inom historieämnet parallellt med mina lärarstudier.

Vad betyder humaniora för dig?

– Humaniora innebär en möjlighet att få studera människan och samhället, oavsett om det rör sig om nutid eller dåtid. Det innebär att bilda sig inom ämnen som inte alltid kan mätas ekonomiskt utan i stället hjälper den enskilda individen att förstå sin samtid och sina medmänniskor.

– Genom de humanistiska ämnena, oavsett om det är historia, litteraturvetenskap eller religionsvetenskap med mera, ges insikter om mänskligheten och samhället som man kan ha med sig hela livet.

Vad jobbar du med?

– Jag är sedan 2022 doktorand i historia. Mitt avhandlingsprojekt handlar om hur Socialdemokraterna byggde sin partiorganisation 1889–1932 och hur denna organisation påverkade partiet och i förlängningen Sveriges historia. Avhandlingsämnet ligger någonstans emellan arbetarhistoria och politisk historia.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– När det kommer till den egna forskningen handlar det mycket om nyfikenhet inför det förflutna. Jag känner att jag vill förstå vad det är som egentligen har hänt. På en daglig basis innebär det ett konstant pendlande mellan hybris och självhat.

– Under hybrisperioderna känner man att man måste få ned allt det briljanta man tänkt på papper. När självhatet sedan slår får man utrymme och motivation att kritiskt granska sitt arbete och lösa de problem som uppstått under vägen.

– Utöver det får jag mycket glädje och energi av att undervisa. I mötet och diskussionerna med studenterna får man möjlighet att hjälpa andra samtidigt som man får nya idéer och impulser som man i längden kan dra mycket nytta av.

Vad är roligast i jobbet?

– Det är alltid något man njuter av men vad som är absolut roligast kan växla. Generellt skulle jag säga att det roligaste är att få ägna sig åt det man är intresserad av samtidigt som man får möta studenter.

– Nyligen arrangerade vi vid historieämnet en högtid för lärare och studenter som vi kallade för ”Rankedagen” där vi firade historieämnet med ett antal föredrag och ett pub-quiz. Att få planera och genomföra det tillsammans med kollegorna var väldigt givande.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Sök. Du kommer inte att ångra det.