Publicerad: 2024-08-26

Månadens Humanist: Greta Wimander

NYHET Hon har tills nyligen arbetat som Forsknings- och utvecklingsstrateg på ett kommunalt utvecklingsbolag i Piteå, och är numera enhetschef på RISE och är alumn vid Humanistiska fakulteten.

Text: Per Melander

Hur ser din väg till humaniora ut?

– Min väg till humaniora började i början av 2000-talet. Jag bodde i Göteborg då och sökte mig till Umeå universitet.

– Jag hittade många spännande kurser, men det var ämnet etnologi som verkligen fångade mitt intresse. Jag läste både A- och B-kurserna innan jag fortsatta att läsa Kulturanalysprogrammet.

Vad betyder humaniora för dig?

– Humaniora är av stor betydelse för mig eftersom det har rustat mig med verktyg för att strukturera och analysera insikter. Jag använder ofta humanistiska metoder när jag utvecklar olika projekt, modeller och verktyg.

– Genom att undersöka och förstå människors behov, analysera deras språk, se mönster och kontraster, genomföra intervjuer samt studera normer och sociala strukturer, kan jag skapa djupare insikter som är värdefulla för att förbättra projekt och processer inom utvecklingsfrågor.

– Förmågan att intervjua människor är särskilt värdefull eftersom det ger mig bredare inblick i deras perspektiv och erfarenheter.

Vad jobbar du med?

– Just nu jobbar jag som Forsknings- och utvecklingsstrateg på ett kommunalt utvecklingsbolag, Piteå Science Park. Men inom kort kommer jag att tillträda i en ny roll som enhetschef på RISE, där jag ska leda enheten för Användarupplevelser på Acusticum i Piteå.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Jag drivs av en stark vilja att göra verklig skillnad. Jag vill engagera mig i att arbeta nära människor för att bidra till samhällsnytta genom aktivt deltagande i utvecklingsfrågor.

– Att metodiskt bryta ner komplexa uppgifter steg för steg och kontinuerligt lära mig nya sätt att lösa problem ger mig stor tillfredsställelse. Detta lärande är avgörande för mig när jag utformar och utvecklar lösningar som verkligen möter människors förväntningar.

– Jag värdesätter livslångt lärande, både för min egen del, och för att bidra till andras utveckling och lärande.

Vad är roligast i jobbet?

– Det absolut roligaste i jobbet är när man tillsammans med kollegor och samarbetspartners, får möjlighet att vara kreativ och använda den omfattande kunskap vi besitter gemensamt. Att utveckla något som verkligen skapar nytta för människor är oerhört givande och inspirerande för mig.

– Dessutom älskar jag att lära mig nya saker, vilket håller mig engagerad och motiverad i mitt arbete.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Humaniora har en bred palett av utbildningar som rustar dig för en mångfald av utmaningar. På varje arbetsplats finns det människor, och därför behövs humanister överallt. Vägen inom humaniora är kanske inte alltid rak, men det är inte heller vår uppgift att ha en sådan väg.

– Genom att studera humaniora får du inte bara verktyg för att förstå och samarbeta med människor, utan också förmågan att analysera och tolka komplexa samhällsfrågor samt att kommunicera effektivt och se världen ur olika perspektiv.

– Det är en investering för livet där humanistiska kunskaper kan kombineras med en mängd andra ämnen, vilket också kan öppna dörrar till många spännande karriärmöjligheter och bidrar till en djupare förståelse av samhället och världen omkring oss.