Publicerad: 2023-09-22

Littvet-alumner med i juryn för nytt litteraturpris

NYHET Den 11 december 2023 delas Prisma Litteraturpris ut för första gången och i jurygrupperna sitter två alumner från litteraturvetenskap.

Den 11 december 2023 delas Prisma Litteraturpris ut för första gången på Malmö Opera.

Syftet med Prisma är att uppmärksamma och prisa verk som utforskar och förnyar den queera litteraturen och som med sin omstörtande potential och hantverksskicklighet engagerar en queer publik.

Prisma prisar verk i sju kategorier:

- Årets roman
- Årets diktsamling
- Årets facklitterära verk
- Årets barn- och ungdomsbok
- Årets serie
- Årets översättning
- Årets nordiska verk (utgivet på ett nordiskt majoritets- eller minoritetsspråk)

Två alumner

I juryn hittar vi Em Lugnet, litteraturvetare och frilansskribent, och Alice Tjärnén, litteraturvetare och bokinstagrammare, som båda två studerat litteraturvetenskap hos oss på institutionen.

Em sitter i jurygruppen för Årets facklitterära verk och Alice sitter i jurygruppen som utser Årets översättning.

Mer information om priset