Publicerad: 2021-05-26

Levande frågelådan blev en digital fullträff

NYHET Årets frågelåda var digital eftersom den anpassats till den pågående covid-19-pandemin. Elever i årskurs 5 och 6 på skolor runt om i Västerbotten var inbjudna att ställa frågor till forskare inom teknik, naturvetenskap och medicin och på showen levererade forskare en del av svaren.

Text: Ingrid Söderbergh

Som vanligt var ämnesbredden på elevernas inskickade frågor enormt stor – allt ifrån mer existentiella frågor om liv i rymden till hur mycket bajs en människa producerar under livet. Nästan 1000 frågor hade skickats in i förväg.

Showen blev en succé

– Vår digitala show blev mycket lyckad! Vi genomförde Levande frågelådan i samarbete med universitetets Kommunikationsenhet vilket möjliggjorde att live-sändningen gav ett väldigt professionellt intryck, säger Lennart Johansson, samordnare på Kansliet för teknik och naturvetenskap vid Umeå universitets och Levande frågelådans projektledare.

Bakgrunden till arrangemanget är att universitet runt om i Sverige under flera decennier anordnat mötesplatser för grundskoleelever och forskare i naturvetenskap och teknik. Tanken är att låta elever i årskurs 5 eller 6 under en förmiddag få möta forskare som representerar olika ämnesområden inom teknik, naturvetenskap och medicin för att då få festliga svar på sina inskickade frågor inom dessa fält – lite enligt den kända TV-förlagan ”Fråga Lund”.

Ifjol ställdes Levande frågelådan in helt. Tyvärr ställde den pågående pandemin till det även detta år men istället för att helt ställa in igen så beslutade projektgruppen att genomföra en digital version där skolorna deltog via ett Zoom-webbinarium.

– Vi bjöd in klasser från årskurs 5 som vanligt, men även sjätteklassare eftersom förra årets femmor missade showen.

Fördelar med digitalt

En digital show medför både för- och nackdelar. För att fokusera på de positiva effekterna  innebar förändringen att samtliga klasser som ville anmäla sig kunde beredas plats.

– Skolorna behövde inte heller planera för en ibland väldigt lång bussresa och förutom besparing i reda pengar så sparades också mycket tid, speciellt för de som hade behövt resa långt.

Årets Frågelåda hade därför rekordstort deltagande. Totalt var det mer än 1 600 deltagare från 27 skolor och 66 klasser i Umeå, Vilhelmina, Lycksele, Skellefteå, Norsjö, Nordmaling och Örnsköldsvik.

Åtta forskare besvarade frågorna

Live-sändningen i onsdags leddes av TV-profilen Martin Emtenäs från Rotundan på universitetets campus under två händelserika timmar.

I panelen ingick åtta experter från teknisk-naturvetenskapliga fakultetens institutioner. Bent Christensen svarade på frågor om djur, Jonatan Klaminder om miljö och klimat, Natuschka Lee om mikroorganismer, Solomon Tesfalidet om kemi, Patrik Norqvist om rymden, Klara Leffler om matematik, Ulrik Söderström om teknik och Stefan Jansson om växter.

Ingen tjutande publik

Tidigare år när Levande frågelådan varit live i Umeå universitets aula har eleverna skrattat, tjutit förfärat och jublat åt forskarnas livfulla förklaringar, uppvisningar av djur och kemiexplosioner.

– Även med en väl fungerande teknik saknade vi den nära kontakten med en levande publik. Interaktion med publiken kan inte helt ersättas av en chatt och hur inslagen togs emot av publiken kunde inte förmedlas via den digitala plattformen. Vi hoppas på att kunna genomföra nästa års Levande frågelåda på det normala sättet!