Publicerad: 2024-09-12 Uppdaterad: 2024-09-26, 12:50

Lättsmält forskning på höstens Vetenskapsluncher

NYHET På höstens Vetenskapsluncher finns något för alla: medicin, politik, arkitektur och litteratur – bland annat. Med start den 19 september håller forskare från Umeå universitet korta föredrag varje torsdag på Curiosum. Välkomna!

Vetenskapsluncherna ger allmänheten möjlighet att ta del av aktuell forskning på ett okomplicerat och lättillgängligt sätt. Lunchen består av ett 20 minuter långt föredrag följt av en frågestund.

Program hösten 2024:

19/9: Kalla fakta och rykande nytt om att förebygga hjärtkärlsjukdom. Ulf Näslund, kardiologi.

26/9: Politiska trender i EU-valet. Magnus Blomgren, statsvetenskap.

3/10: Mäta flöden i hjärnan med magnetkamera. Anders Wåhlin, medicinsk teknik.

10/10: Vad är ett museum? Anna Hegardt Källén, museologi.

17/10: Strävan efter inkludering: Framsteg och utmaningar i exkluderande utbildningssystem. Kim Wickman, utbildningsvetenskap.

24/10: Vem kan springa hela dagen utan att bli trött? Apostolos Theos, medicin.

7/11: Hatbrott utmanar rättssystemet. Görel Granström, juridik.

14/11: Arkitektur för kultur – tre kulturhus i norr. Katrin Holmqvist-Sten, arkitektur.

21/11: Att organisera ett massparti – SAP och arbetarkommunerna 1889-1900. Isak Törnqvist, historia.

28/11: Bilderboken – inte bara för barn. Maria Jönsson, utbildningsvetenskap.

Vetenskapsluncherna hålls på Curiosum, Östra Strandgatan 32 i Umeå, på torsdagar klockan 12.15. Det är gratis och ingen föranmälan krävs.

Föredragen direktsänds även på Umeå universitets webb där det går att ställa frågor i realtid.

Läs mer och se tidigare Vetenskapsluncher här

Sara-Lena Brännström
Administratör, kommunikatör