Publicerad: 2024-08-16

Lars-Erik Edlund ordförande i Östersjöstiftelsen

NYHET Östersjöstiftelsens uppgift är att stödja forskning, forskarutbildning och akademisk infrastruktur med anknytning till Östersjöregionen och Östeuropa vid Södertörns högskola. Sedan juni 2024 är Lars-Erik Edlund, professor vid Institutionen för språkstudier, ordförande för stiftelsen.

Stiftelsens forskningsstöd kan delas upp i två delar: dels stöd som kan beviljas efter ansökan till stiftelsen från enskilda forskare eller grupper av forskare, dels stöd som kan beviljas till Södertörns högskola efter ansökan av rektor. Stiftelsen kan stödja såväl egna som utifrån kommande initiativ.

Forskningsprojekten är inom framför allt humaniora och samhällsvetenskap, men också inom naturvetenskap och då främst med inriktning mot miljöfrågor. All forskning stiftelsen stödjer ska vara relaterad till Östersjöregionen eller Östeuropa.

Mer om Östersjöstiftelsen

ostersjostiftelsen.se