Publicerad: 2005-11-28

Lärarutbildningen i Umeå uppmärksammar World Aids Day

NYHET Lärarutbildningen i Umeå, som har haft lärarstudenter ute på praktik i länder där epidemin härjar, vill nu göra alla sina studenter medvetna om att bästa möjliga sätt att kunna bromsa, och helst hindra, vidare spridning är att lärare talar om smittan och sjukdomen med sina elever.

Torsdag den 1 december presenteras ett program om HIV och AIDS i Ljusgården i Lärarutbildningshuset, Umeå universitet. Det blir korta föreläsningar under eftermiddagen som kommer att handla om: hur hela samhällen påverkas, hur unga svenskar som drabbats av HIV tänker och om hur situationen ser ut i världen.

Från institutionen för estetiska ämnen kommer två programpunkter. Kursen Skapande Musik uruppför en del musikstycken om HIV och en kurs ställer ut konst. Läkare utan gränser visar en film. Genomgående tema blir kvinnans utsatta roll i världsepidemin. Var sjätte sekund smittas någon i världen med HIV. Varje dag dör fler än 400 personer i Sydafrika av AIDS. Sjukdomen sprider sig snabbt i Sydostasien och forna Sovjetunionen, inkluderande de baltiska staterna. För barnen i världen är det en tragedi när föräldrarna och lärarna dör, när inte ens sjukvårdspersonalen finns kvar.

Den beräknade medellivslängden har sjunkit drastiskt i en del länder. – Det är viktigt att lärare har goda kunskaper om AIDS. De måste också våga tala om de olika sätt som smittan sprids. Myter som sprids av vissa stater som att AIDS kan botas genom att invånarna ska äta viss mat måste motarbetas, säger Anders Birgander vid lärarutbildningen.

För mer information om halvdagen, kontakta: Anders Birgander, institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen Tel 090-786 64 73.

Redaktör: Carina Dahlberg