Lärarhögskolan agerar för en skola på vetenskaplig grund
NYHET
Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet, har tagit ett nytt grepp kring utbildning på avancerad nivå i Pedagogisk yrkesverksamhet. Genom en ny magisterutbildning i institutionens regi erbjuds erfarna lärare möjlighet att utveckla sin profession på vetenskaplig grund.
Intresset bland lärare har varit stort. I nuläget har 41 lärare antagits till den första kursen, och såväl förskollärare som grund- och gymnasielärare finns representerade bland kursdeltagarna.
Magisterutbildningen ”Forskning- och utveckling i skolan” har utvecklats i nära dialog med utbildningsförvaltningen i Piteå kommun. Utbildningen består av åtta nationellt sökbara kurser på distans. Den går på kvartsfart och första kursen startar den 22 augusti 2016. Kursträffarna är förlagda till Piteå.
– Det känns roligt och är en stimulerande utmaning att vara del i den utveckling som följer av detta, säger Kristina Hansson, vetenskaplig ledare vid utbildningsförvaltningen i Piteå.
Utbildningen riktar sig till verksamma lärare med intresse för skolutveckling och praktiknära forskning. Den syftar till att ge en fördjupad förståelse av den praktiknära skolforskningens roll i skolan och studierna bedrivs med utgångspunkt i lärarnas egna frågor.
– Det nära samarbetet med skolhuvudmannen i utvecklingen av kurserna gör utbildningen unik och utbildningen förväntas stärka både skolutveckling och utvecklingen av den utbildningsvetenskapliga forskningen i verksamhetsnära riktning, säger Maria Löfgren, rektor för Lärarhögskolan vid Umeå universitet.
Sedan 2010 påbjuder skollagen att all undervisning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. I och med denna satsning tas ett steg i den riktningen.