De fem inresande doktoranderna och deras forskningsområden
Amy Katharine Bartlett (Kanada)
Syftet med denna forskningsstudie är att samla in Nunavut-lärares erfarenheter om alfabetiseringsundervisning och tvåspråkighet för att ge insikter i implementeringen av ett nytt ramverk för alfabetisering som antogs under läsåret 2014/2015. Det förväntas att detta kommer att ge användbar information som gör det möjligt för utbildningsledare att förbättra den pågående implementeringen av detta läskunnighetsinitiativ och kommer att informera om implementeringen av framtida utbildningsinitiativ i Nunavut.
e2bc7@unb.ca
Elizabeth Lay (Island)
Hennes doktorandprojekt undersöker invandrarfamiljers perspektiv, positioner och praxis i Islands övervägande vita inkluderande utbildningssystem. Den syftar till att belysa fördelar och nackdelar som påverkas av flera sociala dimensioner som ras, klass, kön och invandrarstatus.
elizabeth@hi.is
Flora Tietgen (Island)
Forskar om invandrarkvinnors erfarenheter av våld i nära relationer på Island och deras erfarenheter av stödsökning hos statliga och icke-statliga institutioner. Flora Tietgen arbetar för närvarande med ett paper om institutionell vithet och bristen på reflektion av koloniala maktrelationer inom isländska institutioner samt brist på utbildning för att tillhandahålla tjänster för minoritetsgrupper.
flora@hi.is
John Dale (Kanada)
Han tillämpar Svetlana Boyms nostalgiteori på landsbygdsgemenskapens ekonomiska utveckling (RCED), i synnerhet ösamhällen i Nordatlanten. Hans internationella jämförande forskning försöker inte bara avslöja hur kollektivt föreställt förflutet påverkar framtida platsskapande, utan undersöker samkonstruktionen av identitet och maktelementet när det relaterar till RCED. Han är doktorand i landsbygdsstudier vid University of Guelph.
jdale08@uoguelph.ca
Johanna Björkell (Finland, Vasa)
Digital relationskompetens för högskolelärare i en finlandssvensk kontext
johanna.bjorkell@abo.fi