NYHET
Vid tre olika tillfällen har konsten att mäta konduktivitet, temperatur och djup i havsvatten på ett högkvalitativt sätt avhandlats. Deltagare från flera lärosäten har samlats för träning och kunskapsutbyte. Åsa Hallberg, Umeå marina forskningscentrum vid Umeå universitet var en av deltagarna.
Mätningar av konduktivitet, temperatur och djup från forskningsfartyget R/V Svea. Deltagarna i workshopserien utbyter erfarenheter kring hur detta kan göras med stor prescision.
BildÅsa Hallberg
”Det har varit både lärorikt och intressant att jämföra hur vi arbetar på de olika forskningsfartygen. Vi har mycket att lära av varandra.”, säger Åsa Hallberg, laboratorieingenjör vid Umeå marina forskningscentrum. Till vardags arbetar hon med mätningar och kemiska analyser åt den svenska miljöövervakningen. Fältprovtagningarna görs då i Bottniska viken, mestadels ombord på Kustbevakningens fartyg KBV 181.
Under workshopserien har deltagarna fått tillämpa sina kunskaper vad gäller att utföra mätningar i fält, analysera data tillsammans med experter från SMHI, samt diskutera dataanalysens betydelse för marin forskning och övervakning. Det sista tillfället avslutades med att forskningsfartygen R/V Svea och R/V Skagerak lade sig sida vid sida i Danafjorden utanför Göteborg, så att en korskalibrering kunde genomföras.
Forskningsfartygen R/V Svea och R/V Skagerak, två av de sex fartyg som ingår i konsortiet SWERVE, under en korskalibrering av mätdata i Danafjorden utanför Göteborg. Kalibreringen gjordes som en del av workshopserien.
BildFilip Stedt
Workshopserien arrangerades av SWERVE, the Swedish Research Vessel Infrastructure for Marine Research. Deltagarna var eniga om att den här typen av kunskapsutbyte behövs, och att det är något där den marina infrastrukturen SWERVE kan spela en viktig roll framöver.
Björn Lindell, fartygskoordinator vid SLU, är en av de ansvariga för workshopserien. Han ser möjligheten att utveckla ens kunskaper och träffa personer med liknande arbetsuppgifter hos andra organisationer som de två viktigaste anledningarna till att SWERVE håller dessa workshops. Han efterfrågar synpunkter från marin fältpersonal kring innehållet i kommande workshopserier.
” Jag ser fram emot att komma i gång med ytterligare workshops under 2025”, säger han.
Om SWERVE
SWERVE (Swedish Research Vessel Infrastructure for Marine Research) är en nationell infrastruktur som finansieras av Vetenskapsrådet (VR). Målet med SWERVE är att förbättra tillgängligheten till fartyg, utrustning, teknisk expertis och data för det svenska, marina forskningssamhället.
SWERVE består av ett konsortium som utgörs av Polarforskningssekretariatet (SPRS), Sveriges geologiska undersökning (SGU), SMHI, Stockholms universitet (SU), Umeå universitet (UMU), och Göteborgs universitet (GU). Tillsammans har dessa organisationer tillgång till sex avancerade forskningsfartyg (R/V Svea, R/V Electra, S/V Ocean Surveyor, KBV 181, I/B Oden and R/V Skagerak), samt infrastruktur för datahantering och stöd via Nationellt Oceanografiskt DataCenter.