Publicerad: 2019-08-23

Konsten att känna med sin patient

NYHET Kan man utbilda läkarstudenter i empati? Vetandets värld i P1 intervjuar Magnus Hultin, programdirektör för läkarutbildningen vid Umeå universitet, om arbetet med den nya 6-åriga läkarutbildningen.

- Den största skillnaden med den nya utbildningen är att vi ska ta studenterna till att bli legitimerade läkare, säger Magnus Hultin, och förklarar att det innebär att studenterna efter utbildningen ska kunna arbeta självständigt med de vanligaste uppgifterna som läkare.

En av många utmaningar i den nya utbildningen är att utveckla läkarstudenternas förhållningssätt till patienterna.

- Vi kommer att sätta upp tydligare kriterier för lämplighet att utöva läkaryrket, säger Magnus Hultin. Vi kommer att bli skarpare i examinationerna av beteende mot varandra, mot patienterna och mot annan personal.

Lyssna på intervjun