Publicerad: 2024-09-24

Kickoff för Coachingprogrammet Solomia på Handelshögskolan

NYHET Den 23 september gick startskottet för omgång två av det populära coachingprogrammet Solomia på Handelshögskolan i Umeå. Evenemanget gav adepter och coacher möjlighet att mötas för första gången, lära känna varandra och sätta förväntningarna inför programmets gång. Stämningen var positiv och förväntansfull, både från adept- och coachhåll.

Solomia Coaching är ett individuellt coachingprogram som riktar sig till unga kvinnor som läser vid något av Handelshögskolans program. Genom coachingprocessen får deltagarna möjlighet att utveckla ett starkt självledarskap, vilket ses som grunden för både ett hållbart ledarskap och ett hälsosamt, gott liv. Programmet, som ägs av Handelshögskolan och genomförs i samarbete med SHIFT Education och Esam, är en unik satsning som syftar till att hjälpa unga kvinnor att maximera sin personliga och professionella potential genom en tankeväckande och kreativ coachingprocess. Grundare till programmet är Sofia Lundberg, professor vid Handelshögskolan, Erica Hansen, hållbarhetskonsult på Esam och Tove Näsman, alumn från Handelshögskolan.

Tove Näsman ledde dagen och under evenemanget delade hon med sig av sina tankar kring initiativet:

– Det är otroligt inspirerande att vara en del av Solomia. Att få möta framtidens unga och drivna kvinnor som står redo att ta sig an världen. Vi har så mycket att lära av dem samtidigt som vi får möjlighet att ge tillbaka genom coaching, konstaterar Tove Näsman.

En av deltagarna, eller "Solomior" som adepterna kallas, är Emma Vikström, som studerar sitt sista år på Civilekonomprogrammet med inriktning mot Service Management och Strategic Business Development på masternivå. Emma har stora förväntningar på programmet och ser fram emot vad coachingen kan bidra med för hennes personliga och professionella utveckling:

– Jag hoppas att coachingprogrammet ska leda till att jag blir starkare i mig själv och att de ambitioner jag har för min framtid ska bli tydligare, berättar Emma Vikström.

Programmet har en större samhällsvision där målet på lång sikt är att bidra till en jämnare könsbalans på seniora positioner inom näringsliv och offentlig sektor. Deltagarna har mycket att vinna på detta utbyte, där både coacher och adepter får tillfälle att växa och lära av varandra. Under kickoffen deltog totalt fyra coacher från SHIFT Education och sju studenter.

Läs mer: Solomia Coaching