Publicerad: 2024-05-24

Juriststudenter vann riksutmaning i humanjuridik

NYHET Olivia Lundin och Malin Olsson, juriststudenter vid Umeå universitet, vann Verahills rikstäckande processutmaning inom humanjuridik. De känner sig otroligt stolta över sin prestation och tar med sig massor med erfarenhet från tävlingen. De hoppas båda kunna arbeta med familjejuridik när de är klara med studierna.

Processutmaningen är en tävling i humanjuridik för juriststudenter som anordnas av Verahill Familjejuridik. I år stod Olivia Lundin och Malin Olsson, studenter vid juristprogrammet på Umeå universitet, som vinnare efter finalen i Nacka tingsrätt. – Det känns såklart jättebra att ha vunnit och vi känner en otrolig stolthet över vår prestation, säger Malin. – Det känns dessutom extra roligt att det för andra året i rad är juriststudenter från Umeå universitet som står som vinnare av Processutmaningen. Vi båda tar med oss denna vinst som en liten självförtroendeboost inför såväl kommande examensarbete som inför framtiden, fortsätter Olivia.

En utmaning uppdelad i tre delar som varit otroligt lärorik

Processutmaningen är en tävling som är uppdelad i tre delar där man tävlar i lag om två personer, först på universitetsnivå, och sedan på riksnivå. I första delen av tävlingen ska man upprätta en stämningsansökan och de två bästa lagen från varje universitet går sedan vidare till en muntlig förberedelse i domstol. I tävlingens sista moment, riksfinalen, möts de bästa lagen i en huvudförhandling i domstol. Malin och Olivia tycker att deltagandet i utmaningen har varit otroligt lärorikt, framför allt den praktiska erfarenheten som de har fått. – Vi har också lärt oss vikten av att i familjerättsliga mål kunna vara flexibla, agera konfliktdämpande och ha ett gott bemötande gentemot klienten, säger Olivia och Malin instämmande.

Tanke om deltagande väcktes på Juristens Dag

Under tiden som dom båda läste ekonomisk familjerätt som fördjupningskurs anordnades Juristens Dag i Umeå där Verahill var en av utställarna. – I deras monter gjorde de reklam för Processutmaningen och vi kände på plats att det hade varit en rolig och passande utmaning att delta i så vi testade att skicka in en ansökan, berättar Malin.

Planer framåt

Till hösten börjar Malin och Olivia sin sista termin på juristprogrammet och efter det hoppas de båda att kunna jobba med familjejuridik.