Publicerad: 2024-09-13

Juriststudenter har fått utmärkelser för sina examensarbeten

NYHET Två studenter vid juridiska institutionen har tilldelats stipendium för sina examensarbeten. Jennifer Granlund tilldelades ett stipendium av Familjens jurist för sin uppsats inom barnrätt. Klas Törmä tilldelades Vingestipendiet för sin uppsats inom affärsjuridik.

Jennifer Granlund, tidigare juriststudent vid Umeå universitet, har tilldelats ett stipendium av Familjens jurist för sitt examensarbete Skyddat boende och umgänge - En analys av barnets bästa i mål om umgänge när barnet bor på skyddat boende med den ena föräldern. Jennifer har skrivit om hur barnets bästa bedöms i umgängesmål när barnet bor tillsammans med den ena föräldern på ett skyddat boende. Hon känner sig väldigt glad över utmärkelsen då hon lagt ned mycket tid på det.

Vinnarna utsågs av en jury bestående av, prof. Johanna Schiratzki, Sociologiska institutionen Stockholm, barnrättsjurist Marie Lundin Karphammar, SKR och affärs- och kompetensutvecklingschef, jur dr Lotta Dahlstrand, Familjens Jurist. – Det känns stort att veta att Johanna Schiratzki har läst mitt examensarbete och tyckt om det då vi har använt hennes böcker ett flertal gånger under utbildningen och hennes forskning har varit en stor hjälp i mitt eget skrivande, säger Jennifer.

I maj påbörjade Jennifer sin två år långa notarietjänstgöring på förvaltningsrätten i Stockholm. Efter det vet hon inte var hon kommer att arbeta men skulle gärna arbeta med något inom barnrätt då det är det hon brinner lite extra för.

Klas Törmä, som också tog sin juristexamen i vintras, har tilldelats Vingestipendiet för sitt examensarbete Rättskipning i rättssäkerhetens diffusa gränsland – separabilitetsdoktrinen som skiljedomsrättslig håv och (o)konstitutionell hasp i svenska skiljeförfaranden. Hans uppsats handlar i korthet om innebörden av att en skiljeklausul i ett kommersiellt avtal ska ses som en separat avtalshandling, och om vilka konsekvenser detta kan få vid en parts skiljeinvändning och för partens rätt till domstolsprövning.

Klas känner sig hedrad av utmärkelsen. – Att bli uppmärksammad på detta sätt var absolut inget jag förväntade mig under höstens många och långa timmar bland litteratur och fotnoter i UB, säger Klas. Han tycker också att det känns särskilt kul att stipendiaterna utsetts delvis externt efter nominering av berörda handledare.

Efter examen började Klas som biträdande jurist i miljörättsgruppen på Mannheimer Swartlings Stockholmskontor. – I januari väntar en ny verksamhetsgrupp inom ramen för byråns rotationsprogram och därefter får vi se var jag hamnar, berättar Klas. Han trivs superbra på byrån med både arbetet och alla trevliga kollegor.

Tips till andra studenter som ska skriva sitt examensarbete

Klas tipsar om att välja ett ämne som intresserar, men han menar också att ett ämne som irriterar kan fungera bra. – Att hitta en rättslig problematik som irriterar och där man som skribent kan använda uppsatsen som ett medium för att antingen presentera en lösning eller för att sprida medvetenhet om det otillfredsställande rättsläget kan vara lika effektivt, säger Klas. Både Jennifer och Klas är överens om att det är viktigt att börja i tid. Jennifer tycker också att ett bra tips är att sätta upp mål för hur mycket man ska hinna varje vecka eller månad. Ytterligare ett tips är att vara väl förberedd inför handledningstillfällena. – Är du inte förberedd inför handledningstillfällena kommer du inte att få ut lika mycket av dem. Var inte rädd för att ställa frågor, handledaren besitter mycket kunskap och han eller hon är där för att hjälpa dig, säger Jennifer. Ett sista tips som Klas vill skicka med är att ha en flexibel inställning till vad som ska bli slutproduktens exakta syftesformulering, disposition och slutsatser.