Publicerad: 2024-05-30

Internationella masterstudenter från hela världen firade vid den tionde examensceremonin

NYHET Torsdagen den 23 maj hedrades 280 studenter från 52 länder vid den årliga examensceremonin för internationella masterprogram vid Umeå universitet. Ceremonin har varit en tradition på campus sedan 2015, där studenternas prestationer uppmärksammas.

Text: David Meyers
Höjdpunkter från Graduation Ceremony 2024

23 maj 2024 i Aula Nordica. För engelska undertexter, klicka på kugghjulet.

Det var en stämningsfull eftermiddag med firande och stolta studenter och anhöriga då Aula Nordica på Campus fylldes till nästan sista plats. 280 masterstudenter från 52 länder uppmärksammades på scen och cirka 600 gäster närvarade.

Rektor Hans Adolfsson höll examenstalet och delade ut gratulationsrullar till alla mastersstudenter. I sitt tal reflekterade han över och uppmärksammade vikten av kritiskt tänkande och akademisk frihet:

— Ni har alla fått nya insikter och perspektiv i en internationell miljö. Du som student kommer nu att bli en vital del av samhället, använda och implementera det du lärt dig vid Umeå universitet. Det är vad vi har strävat efter på universitetet de senaste 59 åren. Det är min uppriktiga förhoppning att allt du har uppnått här i Umeå kommer att vara en grund för framtiden, sa Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Årets studenttalare var Amy Nwoku som har läst på masterprogrammet i folkhälsa med inriktning mot hälsoekonomi. Hon nominerades av sin institution för att dela med sig av sina fina minnen och sin utbildningsresa som läkare från Nigeria till masterstudier vid Umeå universitet.

Det bästa med inlärningsprocessen var att jag alltid kände mig hörd.

— Från det ögonblick jag kom till Umeå kände jag mig välkommen. Jag kände mig inte bara hemma på min institution – jag fick en hel familj. Jag kan med säkerhet säga att folkhälsoprogrammet vid Umeå universitet saknar motstycke. Det bästa med inlärningsprocessen var att jag alltid kände mig hörd. Förvandlingen av mina färdigheter, kunskaper och tänkande har varit så djupgående, sa Amy Nwoku.

Alumntalare var Kalle Grill, docent vid Institutionen för idé- och samhällsstudier, som delade med sig av filosofiska idéer och uppmuntrade alla studenter att ta sig tid att fira, koppla av och känna stolthet över sina prestationer.

— Du ska inte bara hitta något som du tycker om och som är givande, utan något som är viktigt. Inte bara för dig själv utan för världen. Mitt råd är att vara mer känslosam när det gäller att hitta vad som är viktigt för dig, dina värderingar och att fråga dig själv vad du verkligen älskar och uppskattar i den här världen, sa Kalle Grill.

Ceremonin innehöll också tre sångframträdanden av medlemmar ur Umeå Studentkör, som är väl etablerade i Umeås kulturliv sedan början av 1960-talet. Vid avslutningen av ceremonin bjöds det på mingel och förtäring där studenter och gäster också kunde fotografera sig.

Examensceremonin för internationella masterprogram vid Umeå universitet anordnas av International Office.

Ingrid Svensson
Enhetschef