Publicerad: 2024-09-02 Uppdaterad: 2024-09-03, 09:57

Interaktiva aktiviteter stöttar yngre barns språkinlärning

NYHET Yngre barn lär sig främmande språk lättare genom att koppla ihop vokabulär med böcker, rörelse och vardagliga platser. Under en workshop fick lärare vid Skärpeskolan i Örnsköldsvik vidareutbildning i hur de på vetenskaplig grund undervisar yngre barn i engelska.

– Associativt lärande innebär att knyta vokabulär till omgivningen. Genom att lärare använder engelska muntligt överallt i skolan och får eleverna att använda det, inkluderas även de som ännu inte har knäckt läskoden, säger Karyn Sandström, universitetslektor vid Institutionen för språkstudier.

Alla som idag arbetar som lärare har inte fått möjlighet att studera hur elever lär sig ett främmande språk. Initiativet till vidareutbildningen togs av Annika Lundell som arbetar som grundskollärare vid Skärpeskolan och som tidigare har varit universitetsadjunkt på Institutionen för språkstudier.

– Det var fantastiskt att få delta i Karyns workshop. Hon presenterade vad forskningen säger gällande språkinlärning för barn i de yngre åldrarna och hur vi kan använda oss av dessa kunskaper i vår undervisning. Vi lärare behöver input för att utvecklas inom vår profession. Engelskan i de yngre skolåldrarna har under många år blivit bortglömd när det kommer till fortbildning. Karyns workshop gav oss inspiration och mod att våga förändra och utvecklas, utifrån de didaktiska frågorna vad, hur och varför. Denna workshop var en perfekt inledning på vårt utvecklingsarbete under året med språklig mångfald, säger Annika Lundell.

Vokabulärinlärning utanför klassrummet

I utbildningen fick lärarna bland annat kunskaper om hur de kan skapa interaktiva aktiviteter som stöttar språkinlärning. Det kan till exempel handla om att lärare läser högt ur bilderböcker skrivna på engelska på ett interaktivt sätt, och att lärarna sedan följer upp vokabulärinlärningen på skolgården, i gymnastiksalen eller i matsalen.

– Vi blev så inspirerade av att arbeta med bilderböcker i vår undervisning. Dessa bilderböcker ska nu köpas in till skolan – och användas. En viktig lärdom var att vi ska fånga alla möjliga tillfällen där våra elever får använda engelskan i naturliga sammanhang till exempel vid rörelsepauser, i skogen, vid temaarbeten, i hallen och i matsalen, säger Annika Lundell.

Elva lärare deltog under utbildningen, samtliga är lärare i någon av årskurserna förskoleklass till andra året i grundskolan.

– Det är en fördel att de som deltog arbetar väl ihop och kan knyta idéer till sin verksamhet. Ett exempel är när vi diskuterade hur man använder munnen för att göra olika språkljud på engelska – om alla lärare har samma sätt att öva blir det konsekvent för eleverna, avslutar Karyn Sandström.