Publicerad: 2020-04-24

Institutionens program populära

NYHET Juridiska institutionen har ett ökat söktryck till sina program inför höstterminen 2020. Det innebär att institutionen följer trenden med rekordmånga ansökningar till höstens universitetsutbildningar.

Text: Sofia Strömgren

– Det är naturligtvis positivt att juristprogrammet återtagit sin andraplats vid universitetet när det gäller förstahandsansökningar till program och än en gång utmärker sig som ett av universitetets mest eftersökta program. Antalet förstahandsansökningar perioden 1993 fram till i år har bara varit högre en gång. Positivt är också den relativt stora ökningen av söktalen till arbetsrätts- och mark- och miljörättsmagistrarna, säger Ulf Israelsson, universitetslektor och biträdande prefekt vid Juridiska institutionen.

Ökat intresse för mark- och miljörätt

Inför höstterminen 2020 har 479 personer i första hand sökt till Juristprogrammet. Det är en ökning med 14,6 procent jämfört med ifjol, och den näst högsta siffran någonsin. Men det är Magisterprogrammet med inriktning mot mark- och miljörätt som står för den största procentuella ökningen bland institutionens program. Där har antalet förstahandsansökningar ökat med 54,2 procent, och det är också det högsta antalet förstahandsansökningar sedan programmet började ges år 2014.