Publicerad: 2024-03-04 Uppdaterad: 2024-07-01, 15:32

Insiktsfull resa till Arktiskt Forum stärkte doktorands forskning

NYHET I slutet av november 2023 åkte doktorand Richard Johansson från Kiruna till Umeå för att närvara på en doktorandkurs, samt delta på konferensen Arktiskt Forum 2023. Resan och boendet finansierades av Arktiskt centrum vid Umeå universitet.

Richard Johansson är doktorand vid Institutet för rymdfysik i Kiruna, där han arbetar med sin doktorsavhandling. Avhandlingen är en del av ett doktorandprojekt som startades vid den Arkiska forskarskolan vid Umeå universitet, vilket innebär att Richard delvis är anställd även vid Umeå universitet. För att gå en doktorandkurs hos den Arktiska forskarskolan, samt gå på det stora Arktiskt Forum 2023, ansökte Richard om medel från Arktiskt centrum och fick det beviljat.

Berikande kurs och givande konferens

Johansson beskriver att både kursen och Arktiskt Forum visade sig vara berikande upplevelser.

– Den obligatoriska kursen "Introduktion till doktorandstudier vid TekNat" gav insikt i förväntningarna på doktoranderna, samt klarhet i vad som förväntas i min roll. Arktiskt Forum var lika givande och gav mig möjligheten att få kontakt med andra doktorander vid den Arktiska forskarskolan. Att delta i diskussioner med andra forskare samtidigt som man analyserade konsten på Bildmuseet gav ett ytterligare lager av djup och betydelse till den totala upplevelsen.

Johansson fortsätter att förklara hur besöket i Umeå gynnade hans roll som forskare.

– Mitt besök i Umeå gav mig insikter om essensen av att vara forskare. Kursen jag deltog i ökade min förståelse, och diskussioner med de andra doktoranderna inom den Arktiska forskarskolan breddade mina perspektiv ytterligare. Trots våra olika forskningsämnen upptäckte jag slående likheter mellan oss, både när det gäller våra personliga egenskaper och vår övergripande inställning till att bedriva forskning.

En aktivitet av arktisk och tvärvetenskaplig betydelse

Enligt Johansson var besöket i Umeå signifikant ur ett tvärvetenskapligt perspektiv.

– Med tanke på min status som en av doktoranderna vid den Arktiska forskarskolan, och den enda inom området rymdfysik, var det värdefullt att få nätverka med andra studenter på forskarskolan, samt med andra forskare och aktörer inom arktiska frågor. Denna nätverksmöjlighet var fördelaktig inte bara för mina framtida forskningsinsatser vid den Arktiska forskarskolan, utan också för att främja min personliga tillväxt, avslutar Johansson.

Om Arktiskt Forum 2023

I november 2023 stod Arktiskt centrum vid Umeå universitet som värd för Arktiskt Forum 2023, som hade ett annorlunda och innovativt tillvägagångssätt jämfört med tidigare år. I stället för en vanlig konferens med talare och publik bjöd Arktiskt centrum in forskare, kommun, beslutsfattare och intressenter till konstutställningen "Down North" som hölls på Bildmuseet i Umeå. Deltagarna guidades genom utställningen av intendenter och fick diskutera arktiska frågor genom konstverken.

Arktiskt Forum 2023 arrangerades tillsammans med Bildmuseet, Várdduo – Centrum för samisk forskning och Luleå tekniska universitet.

Porträtt på Richard Johansson
Richard Johansson