Sussan Castro Vivanco och Susanna Sundström, informationsadministratörer, svarar på frågor som kan dyka upp under din studietid och hjälper dig vidare om det behövs.
BildMalin Grönborg
– Det finns inga dumma frågor och vi lämnar ingen i sticket med en obesvarad fråga, men ibland får vi be om att få återkomma om vi behöver ta reda på mer, säger Susanna Sundström, informationsadministratör.
Tillsammans med ett tiotal kollegor arbetar hon för att ge universitetets studenter, medarbetare och besökare information och service. En del väljer att komma på besök men det går lika bra att ringa, mejla eller använda kontakformulär som finns på Umeå universitets webbplats, umu.se, för att komma i kontakt med Infocenter.
I dagarna är det terminsstart och många frågor handlar om var schemat finns, hur registrerar jag mig och förstås, den stora frågan; hur hittar jag en bostad?
– De akuta bostadsfrågorna hänvisar vi numera till Akutrumsförmedlingen, akutrum.nu, som öppnats upp i studentkårernas regi, berättar Susanna Sundström.
Infocenter arbetar enligt ”en väg in”, vilket betyder att oavsett vem som frågar och vad frågan gäller ska frågeställaren få ett svar. Omkring 60–70 procent av alla frågor besvaras direkt, övriga frågor skickas vidare till medarbetare på den institution eller enhet som frågan berör.
Allvetare och detektiv
Infocenter ansvarar för att underlätta för nationella och internationella studenter före, under och eller studietiden och särskild vikt läggs vid studiefrågor. Att hålla sig uppdaterad om det allra senaste är en viktig del av jobbet och till sin hjälp har medarbetarna en mängd olika checklistor som hålls aktuella.
– Vi vet på ett ungefär vilka frågor som brukar komma under olika delar av året, de följer en cykel kopplat till vilken tid på terminen det är. På så sätt kan vi vara lite förberedda, säger Susanna Sundström.
Medarbetarna vid Infocenter kallar sig ibland för ”detektivbyrån” och faktum är att det ligger en sanning i det interna smeknamnet. Vissa frågor kräver en hel del detektivarbete eftersom målet är att alla som frågar ska få ett svar.
– Inom Infocenter-gruppen har vi lite av specialområden, till exempel Umu-kortet och lokalbokning där någon av oss kan lite mer. Men alla behöver vara lite av allvetare och detektiv, säger Helena Moliis, informationsadministratör.
(Umu-kortet är ett passerkort, kopieringskort och lånekort som du får som student.)
Kanske har du redan pratat med någon av Infocenters medarbetare. De arbetar i omkring tio olika system och ett av dem är universitetets växel. Från vänster Ginny Jonsson, Susanna Sundström och Ingela Berglund.
BildMalin Grönborg
Gott bemötande och medmänsklighet
Ibland får Infocenter frågor av lite ovanligare karaktär.
– En gång ringde en person som hade en väldigt lång lista med frågor om en författare. Ibland ringer personer och frågar om hur de kan donera sin kropp till forskningsändamål, eller så har man sett en nyhet i media och vill få kontakt med specialister inom det området, berättar Helena Moliis.
Det är inte bara studenter som har frågor.
– Även oroliga föräldrar hör av sig, deras barn kanske har flyttat hemifrån till en stad långt i norr och då kan frågorna vara många till en början, säger Helena Moliis.
Medarbetarna är vana att möta både anhöriga och studenter som ibland känner sig oroliga och kan vid behov hjälpa till att få kontakt med Studenthälsan.
Ett ord som Susanna Sundström och Helena Moliis tycker beskriver deras bemötande är ”medmänskligt”.
– Ingen fråga eller fundering är fel eller för liten, hit är du alltid välkommen, säger Susanna Sundström.
Några exempel på vad kan du få hjälp med i Infocenter i Universum
• Studieinformation, exempelvis var man hittar schema, lokaler med mera. • Köpa profilprodukter. • Hyra studentskåp. • Umu-kort.
Fakta
• Infocenter startade sin verksamhet i september 2014.
• Cirka 100 000 frågor besvaras årligen via kontaktformulär, e-post samt telefon.
• Omkring 40 000 personer besöker Infocenter varje år.