Publicerad: 2024-06-18 Uppdaterad: 2024-06-19, 11:15

IceLab-konferens driver på forskning om stressrespons

NYHET Kickoff-konferensen för IceLabs VR-finansierade excellenscenter med stöd från KAW och Kempestiftelserna, som hölls den 10 och 11 juni vid Umeå universitet, markerade en lovande start för det nya centret. Presentationerna lyfte fram gemensamma nämnare i olika komplexa system och föreslog nya forskningsinriktningar för att förstå stressresponser i levande system.

Ungefär ett år efter beskedet att Integrated Science Lab (IceLab) tilldelats medel för att etablera ett av femton Vetenskapsrådsfinansierade excellenscenter höll Stress Response Modeling at IceLab sin officiella kickoff-konferens med över sjuttio deltagare och tre internationella inbjudna huvudtalare.

Jag tycker det var en fantastisk öppning. Det är verkligen roligt att se att bidraget används på ett bra sätt.

Mattias Marklund, huvudsekreterare för naturvetenskap och teknikvetenskap på Vetenskapsrådet, var närvarande vid kickoffen. Han inledde med att beskriva bakgrunden till utlysningen och den hårda konkurrensen – över hundra ansökningar kom in och endast femton centrum beviljades medel. Mattias var mycket nöjd med vad han fick uppleva på konferensen:

"Jag tycker det var en fantastisk öppning. Det är verkligen roligt att se att bidraget används på ett bra sätt, att det inspirerar människor att arbeta över disciplingränserna och att det fokuserar på ett specifikt ämne – stressresponser i levande system. Jag tyckte det var särskilt intressant att höra om utvecklingen av IceLab-miljön och den nya forskning som de planerar att bedriva. Det var verkligen trevligt att se detta fokus på framtiden, inte bara på vad de har gjort hittills."

Motståndskraft, resiliens och oåterkalleliga brytpunkter

Vad har bakteriell antibiotikaresistens, algblomning i Östersjön och torkans effekt på växter gemensamt? Enligt huvudforskarna i centret ganska mycket. Trots sina olika organisatoriska skalor uppvisar de som komplexa system liknande egenskaper så att adaptiva mekanismer som upptäcks i ett system kan hjälpa till att förstå de i andra.

Hur återhämtar sig bakteriepopulationer från skadlig yttre påverkan, till exempel antibiotika? Vilka egenskaper hos en sjö och dess organismer gör att den återhämtar sig från extrema händelser som näringspulser eller värmeböljor? Vilka komponenter är involverade i att återställa energianvändningen tillbaka mot tillväxt efter torkstress hos växter?  I sin gemensamma presentation om att avslöja universella mekanismer för stressrespons föreslog de att man ska ställa frågor om hur olika system reagerar på stress för att upptäcka likheter som återspeglar ett universellt beteende.

Motståndskraft, resiliens och oåterkalleliga brytpunkter nämndes ofta som centrala principer i många konferenspresentationer, från breda översikter över komplexa systemvetenskaper till specifika exempel på växters, bakteriers och ekosystems stressrespons.

Mot framtiden

Konferensen övergick till att blicka mot framtiden, med presentationer och diskussioner om potentiella samarbetsprojekt inom stressresponsforskning.

"Huvudsyftet med konferensen var att etablera arbetsgrupper och "projektgroddar” som vi kan vårda i framtiden i centret", förklarade Gabrielle Beans, samordnare vid IceLab.

Huvudsyftet med konferensen var att etablera arbetsgrupper och "projektgroddar” som vi kan vårda i framtiden i centret.

Ett projekt som såddes under konferensen var utmaningarna med att förstå hur en växts genom i dess kärna och kloroplast kan påverka varandra trots att de är fysiskt åtskilda. Åsa Strand, professor vid institutionen för växtfysiologi, Umeå Plant Science Centre, och en av huvudforskarna i centret, förklarar:

"Baserat på mina experimentella observationer tror jag att kloroplasten – den organell som styr fotosyntesen – ger en positiv signal för att fullt ut aktivera genuttrycket i kärnan. Men jag är inte säker på hur det går till så jag vill modellera systemet och få specifika idéer som jag kan utforska experimentellt."

I slutet av konferensens andra dag hade Åsa fått kontakt med två IceLab-postdoktorer, Juhee Lee och Seong-Gyu Yang, som hade skissat på en potentiell beräkningsmodell för att utforska denna fråga. De har planerat att följa upp detta efter konferensen.

Vilka är nästa steg för Stress Response Modeling vid IceLab? Martin Rosvall, föreståndare för centret och professor vid institutionen för fysik vid Umeå universitet och IceLab, sammanfattar:

"Vi kommer att ta dessa projektidéer vidare – i hackathon-liknande retreater för att utveckla dem, med vårt Kempestiftelserna-finansierade postdoc-program och vår Wallenberg-finansierade kommande doktorandutlysning kopplad till det forskarskoleprogram vi utvecklar."

Martin uppmuntrade också intresserade forskare att föreslå egna aktivitetsidéer och rekommendera internationella forskare för besök genom initiativet IceLab excellence network.

En sådan internationell forskare, inbjuden huvudtalare vid konferensen och medlem i centrumets rådgivande kommitté, var Marta Sales Pardo, professor vid Universitat Rovira i Virgili, Spanien. Hennes presentation om att skapa en "maskinforskare" fick ett mycket gott mottagande och hon uppskattade verkligen sin tid i Umeå:

"Kickoffen var mycket välorganiserad. Jag fick möjlighet att prata med många unga forskare och andra huvudforskare och jag njöt verkligen av min tid i Umeå när jag besökte IceLab. Jag ser fram emot att se hur centret utvecklas framöver."