Publicerad: 2024-09-25 Uppdaterad: 2024-09-26, 14:55

Helen Kennedy utsedd till hedersdoktor i digital sociologi

NYHET En av Umeå universitets hedersdoktorer vid Samhällsvetenskapliga fakulteten för 2024 är Helen Kennedy, ledande professor inom digital samhällsforskning vid University of Sheffield. I samband med universitetets årshögtid håller hon föreläsningen med titeln: "What Does a Good Digital Society Look Like?".

- Det är en ära att uppmärksamma professor Kennedy, vars banbrytande arbete inom digital sociologi och tvärvetenskaplig forskning har format både den akademiska världen och strävan efter ett mer etiskt och inkluderande digitalt samhälle, säger Greg Neely, prodekan vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Professor Kennedy, som är en del av DIGSUM:s internationella nätverk, uppmärksammas för sina många år av arbete med att utveckla och bana väg för tvärvetenskaplig digital samhällsforskning. Hennes forskningsintressen, djupt engagerade i att förstå den digitala teknikens sociala och politiska konsekvenser, harmonierar väl med DIGSUM:s tvärvetenskapliga filosofi. Hennes kritiska insikter i dataetik, transparens och de sociopolitiska dimensionerna av datafiering har inte bara utvecklat den akademiska diskursen utan även inspirerat praktiska insatser för att främja ett mer inkluderande digitalt samhälle. Utanför akademin visar hennes engagemang för samhällspåverkan sig genom hennes arbete med gatubarn i Paraguay och hennes engagemang i Storbritannien med Workers' Educational Association.

Hennes omfattande arbete, inklusive böcker som Post, Mine, Repeat, samt en lång lista av artiklar som utforskar nyanserna i allmänhetens uppfattning om datafiering, digital ojämlikhet och etik kring digital representation, understryker hennes ställning som en av de ledande rösterna inom området.

Under professor Kennedys ledning belyser det pågående projektet Living With Data hennes förmåga att förena akademisk forskning med samhälleliga behov. Hennes engagemang i olika forskargrupper och internationella akademiska nätverk visar också på hennes intresse för tvärvetenskapliga samarbeten och globala diskussioner om de utmaningar som det digitala samhället står inför.

What Does a Good Digital Society Look Like?

Välkomna att lyssna till Helens högtidsföreläsning med titeln: What Does a Good Digital Society Look Like? Föreläsningen ges på engelska.

Lördag 19 oktober, kl. 10:40-11:00, Lindellhallen 2.