NYHET
En Ferrybox har installerats på forskningsfartyget KBV 181. Kontinuerlig insamling av vattenmiljödata ska ge en bredare bild av miljötillståndet och skapa nya möjligheter för forskare.
- Det här är ett viktigt komplement till våra ordinarie mätningar, säger Anna Palmbo Bergman, kemist vid Umeå marina forskningscentrum.
Text: Kristina Viklund
Vid ordinarie expeditioner för miljöövervakning tas vattenprover på olika djup, från havsytan och ända ner till botten. Genom att analysera dessa prover får man en noggrann bild av hur miljöstatusen är för havsområdet. Men den avancerade mätningen är kostsam, både i tid och pengar, och den görs därför bara på ett fåtal platser vid varje expedition.
Salthalt och temperatur kan med hjälp av Ferryboxen mätas varje minut medan fartyget är igång. Det ger information med stor geografisk täckning. Kartorna är genererade från mätningarna under en expedition i april.
BildAnna Palmbo Bergman
Kontinuerlig provtagning
Som komplement har därför en Ferrybox installerats på forskningsfartyget KBV 181. Ferryboxen är ett automatiskt system för mätning av ytvatten, vilket innebär att den samlar in data även under färden mellan provtagningsstationer, samt under Kustbevakningens ordinarie patrulleringar. Sensorer mäter temperatur, salthalt, klorofyll, turbiditet, pH och koldioxidtryck i det flödande havsvattnet.
Anna Palmbo Bergman, Umeå marina forskningscentrum och Uwe Posner från företaget 4HJena konstaterar nöjt att den nyinstallerade Ferryboxen verkar fungera som den ska.
BildAnna Palmbo Bergman
”Det är ett kostnadseffektivt sätt att få in mer information om havsmiljön. Vi får data från ett större geografiskt område än de stationer vi vanligtvis besöker i Bottniska viken”, säger Anna Palmbo Bergman, kemist vid Umeå marina forskningscentrum, som arbetar med nationell och regional miljöövervakning av vattenmassan i Bottniska viken.
Möjligheter för forskare
En gång i minuten sammanställs Ferryboxens data med fartygets egna mätningar av vindhastighet, temperatur, luftfuktighet och fotosyntetiskt ljus. De sammanslagna filerna skickas sedan till SMHI:s databas. De kontinuerliga mätningarna innebär stora möjligheter för forskare. Under en pågående expedition kan vattenprover för andra typer av analyser samlas in parallellt, vilket innebär att forskare effektivt kan genomföra egna undersökningar med stor geografisk täckning.
Fartyget KBV 181 används för forskning och miljöövervakning i Umeå marina forskningscentrums verksamhet. I fören, fem meter under vattenlinjen sitter vattenintaget till den nyinstallerade Ferryboxen.
BildÅsa Hallberg/UMF
Nästan helt automatisk
Det låter ju fantastiskt att allt går per automatik, men det finns förstås en del utmaningar och behov av handpåläggning.
”När allt fungerar som det ska behöver vi inte göra mer än kolla utrustningen, rengöra vissa delar och fylla på med reagenser och liknande. Men under vintern kan till exempel is ställa till med rejäla bekymmer, även om intaget för vatten sitter fem meter under vattenlinjen.”
Ferryboxen ombord på forskningsfartyget KBV 181 har finansierats av Teknisk-naturvetenskaplig fakultet, Umeå universitet.