Publicerad: 2023-10-05 Uppdaterad: 2023-10-25, 13:42

Havsforskningsdagar vid Umeå universitet 21-23 november 2023

NYHET Umeå universitet är i år värd för Havsforskningsdagarna, den årliga konferensen för alla som är intresserade av marina frågor. Årets tema är "De stora utmaningarna inom marin vetenskap för hållbar utveckling under FN: s årtionde för haven, Ocean Decade". Konferensen fokuserar på aktuella aspekter av forskning, förvaltning och miljöövervakning i marina system.

Konferensen samarrangeras av Svenska havsforskningsföreningen (SHF), Umeå universitet och det strategiska forskningsprogrammet EcoChange. Sista dag för anmälan till konferensen är 30 oktober. Läs mer och anmäl dig på Svenska havsforskningsföreningens hemsida.

Mer om arrangörerna:

Svenska havsforskningsföreningen SHF verkar för att främja samarbete mellan svenska institutioner och personer som arbetar kring frågor som rör den marina miljön. Som ett led i detta arbete, anordnas varje år Havsforskardagarna - en konferens vars huvudsyfte är att främja spridandet av svensk forskning på nationell och internationell nivå.

Umeå marina forskningscentrum (UMF) är ett dynamiskt nav för avancerad marin forskning och innovation, med särskilt fokus på subarktiska, arktiska och extrema miljöer. Det är en enhet vid Umeå universitet med nära koppling till institutionerna för ekologi, miljövetenskap och kemi. UMF är en dynamisk miljö för marin forskning, utbildning och kommunikation, och bedriver miljöövervakning som en del av det svenska miljöövervakningsprogrammet.

Forskningsprogrammet EcoChange är ett av regeringens strategiska forskningsområden, och fokuserar på frågor kring havsmiljö och klimat. Kärnverksamheten inom EcoChange sker vid Umeå universitet och Linnéuniversitetet, och verksamheten präglas av extensiva samarbeten mellan en rad olika lärosäten. Det ger unika möjligheter att göra heltäckande synteser av klimatförändringarnas effekter i Östersjön.

För mer information, kontakta:

Kristina Viklund