Publicerad: 2024-05-27

Handelshögskolans Alumnistiftelses pris 2024

NYHET Traditionsenligt delar Handelshögskolan tillsammans med Swedbank ut ett pris som uppmärksammar studenter som under sin studietid agerat till nytta för sina medstudenter. Helt enkelt ett osjälviskt bidrag som gynnat andras utvecklingsmöjligheter. Vissa år med utbildningsfokus och andra med koppling till samverkan.

2024 års mottagare av Handelshögskolans Alumnistiftelses stipendium om 10 000kr som delas ut i samarbete med Swedbank är Ida Melin, student vid Civilekonomprogrammet inriktning Handel och Logistik.

Ida har under hela sin studietid varit aktiv inom ekonomernas studentförening HHUS i flera roller. Hon får stipendiet för sin insats i rollen som Head of Business.

I sin roll stärkte hon inte bara kontakten med existerande partnerföretag utan initierade även samarbeten med nya partnerföretag som representerar andra branscher. På så sätt har hon bidragit till att skapa en bredare medlemsnytta för ekonomstudenter vid Handelshögskolan där fler studenter kan få möta företag och organisationer inom sina intresseområden.

Ida lanserade även under sin tid i HHUS ett nytt event, Ekonomyran, i syfte att under lättsamma former få möjlighet att träffa partnerföretag samtidigt som eventet också bidrog till social sammanhållning. Återuppstarten av Business Week är ett annat projekt värt att nämna.

Emelie Wiklund på Swedbank om årets pristagare ” Ännu ett år får Swedbank vara med och dela ut Alumnistiftelsens pris till en representant som under sin studietid bidragit med stort och positivt engagemang till sina medstudenter och Handelshögskolan i Umeå. Vi hoppas att Ida får nytta av stipendiet och önskar henne all lycka till i framtiden!”

Mina år vid Handelshögskolan, Umeå universitet har varit helt ovärderliga och den personliga utveckling som jag gjort har jag verkligen även studentföreningen HHUS att tacka för.

Idas egna ord om priset

"Jag är så tacksam över att bli tilldelad USBE alumnstiftelses stipendium, men framför allt för de otroligt fina nomineringar och tiden mina studentkamrater lagt på att nominera mig. När jag började studera för 4 år sedan skulle jag aldrig kunnat tro jag skulle bli tilldelad ett så hedrande stipendium. Mina år vid Handelshögskolan, Umeå universitet har varit helt ovärderliga och den personliga utveckling som jag gjort har jag verkligen även HHUS att tacka för. Allt jobb och slit har alltid varit värt det tack vare alla roliga minnen , erfarenheter, upplevelser och underbara vänner man fått på köpet. Med det sagt vill jag passa på att uppmuntra alla att engagera sig i något under sin studietid. Våga testa och våga ta chansen! Slutligen vill jag säga tack igen, och tack HHUS som gjorde min studietid så fantastisk som den blev."

Sagt om Ida

”…hon har också varit en enastående ledare som har hjälpt sina teammedlemmar att utvecklas men även hjälpt studenter växa och ta steg in i arbetslivet. Genom sitt engagemang i studentföreningen har hon också bidragit till att skapa en positiv och givande studiemiljö för alla studenter, där de kan ha kul, hitta vänner och utvecklas i sin utbildning”

”Förutom att visa på engagemang och innovation så märks det verkligen att Ida främjar gemenskap och kamratskap”