Publicerad: 2024-06-03 Uppdaterad: 2024-06-04, 11:07

Gratis utbildningsmaterial för yrkeslärare om hållbar utveckling

NYHET Umeå universitet har tillsammans med yrkeslärare utvecklat ett gratis utbildningsmaterial om hållbar utveckling för yrkesutbildningar. Materialet, som består av filmer och föreläsningar, syftar till att hjälpa yrkeslärare att integrera hållbarhetsprinciper i sina program.

Lärare vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, har i samarbete med verksamma yrkeslärare tagit fram ett utbildningsmaterial inklusive flertalet filmer om hur hållbar utveckling kan omsättas i olika yrkesutbildningar.

Utbildningsbehovet har uttryckts av yrkeslärare eftersom yrkesprogrammen har ett nära samarbete med lokalt arbetsliv inom offentlig- och privat sektor. Av det skälet synliggjordes att yrkesprogrammens innehåll behöver tydligare fasas in mot samhällets pågående gröna omställning.

Vi visste att behovet fanns bland yrkeslärarna

– Vi visste att behovet fanns bland yrkeslärarna och tog möjligheten att i samarbete med yrkeslärare realisera ett utbildningsinnehåll när Umeå universitet, via en regeringssatsning, erbjöds att framställa MOOC-utbildningar (Massive Open Online Courses), säger Robert Holmgren en av lärarna som arbetat med att ta fram utbildningsmaterialet.

Lättillgängligt och gratis

Det lättillgängliga och kostnadsfria materialet består av inspelade föreläsningar som behandlar Hållbar utveckling, Social hållbarhet och Skolutveckling. Därutöver finns flera inspirationsfilmer där yrkeslärare ger exempel på hur de arbetar med dessa områden i sina yrkesprogram.

Länk till utbildningsmaterialet

Det går att ta del av materialet genom att ansöka om ett konto via följande länk:

Vi önskar Dig en trevlig och inspirerande utbildning!

Mari Forsberg
Universitetsadjunkt