Publicerad: 2024-06-19

Genus och sexualitet i litteratur, konst och media

NYHET Vilka bilder ges av genus och sexualitet i litteratur, konstverk och media från det cirkumpolära Norr? Forskare från Sverige, Kanada och Frankrike samlades för att presentera på ämnen som feministisk fotokonst från Sverige, ekofeminism i Norden, gay pride och fördomar i serieromaner, genusteorier och urfolksperspektiv i norr, och mycket mer.

– I symposiet deltog forskare från olika discipliner som alla presenterade på ett gemensamt tema. Den bredd av perspektiv som deltagarna lyfte fram är en styrka när vi utforskar bilder av genus och sexualitet i olika uttrycksformer, säger Malin Isaksson, universitetslektor i franska och docent.

Symposiet som hade temat Imaginaries of Sex, Gender, and Sexualities in the Literary, Artistic, and Media Productions of the Circumpolar North anordnades av Institutionen för språkstudier tillsammans med Université de Sherbrooke och Université de Québec à Montréal. Isabelle Boisclair och Daniel Chartier heter medarrangörerna från Sherbrooke respektive Montréal.

– Det är fantastiskt roligt att vi har kunnat inleda samarbetet mellan våra tre universitet, säger Malin Isaksson. Jag ser fram emot den antologi vi ska sätta samman av konferensbidragen.

Forskningsprojekt ska belysa uttryck i kulturer i det nordliga området

Tillsammans med Daniel Chartier, professor vid Université du Québec à Montréal, som leder forskningslabbet Imaginaire Nord, har Malin startat ett projekt som delfinansieras av Nordiska Ministerrådet. Med en fot i Montréal och den andra i Umeå ska projektet Literature at the heart of diversity and equality belysa mångfalden av uttryck i de kulturer som finns i det nordliga området. Allt från översättning och utgivning av urfolkslitteratur till kulturella och akademiska evenemang planeras. Symposiet i Umeå är ett av dessa.

Malin Isaksson
Universitetslektor