Publicerad: 2024-09-16 Uppdaterad: 2024-09-26, 15:36

Gå med Umeå universitet i Pride-paraden!

NYHET Lördag den 28 september äger årets Prideparad rum i Umeå, som en del av arrangemanget UmePride. I år medverkar Umeå universitet för första gången som en officiell del av tåget. Alla studenter och medarbetare är välkomna att delta!

– Umeå universitet arbetar för allas lika rättigheter och möjligheter, och mot all form av diskriminering. Studenthälsan vid Umeå universitet är också en HBTQI-certifierad verksamhet efter RFSL:s riktlinjer. Detta är av stor vikt alla dagar, men just denna dag vill universitetet passa på att visa det lite extra, säger Lars Nordlander, personalchef vid Umeå universitet.

Då arrangören behöver veta hur många som kommer att delta i paraden, vill vi att man anmäler sig via formulären här (medarbetare) respektive här (studenter). Senast den 27 september behöver du ha anmält dig.

Hålltider för dagen (lördag 28 september)

11.30 Samling i Döbelns park (exakt plats för UMU meddelas)

12.00 Avgång för parad

13.00 (cirka) Åter i Döbelns park

Invigningstalare är landshövding Helene Hellmark Knutsson. I parken väntar därefter underhållning, och flera utställare finns på plats.

Kom som du är! Umeå universitet kommer att ha ett antal regnbågsflaggor att låna, samt en banderoll med texten "UMU för allas lika värde".

Paraden tros bli rekordstor i Umeå i år. Passa på att vara med och stå upp för allas lika värde, och delta i ett roligt och trevligt arrangemang på samma gång!