Publicerad: 2024-08-13 Uppdaterad: 2024-08-15, 17:01

Från Umeå till Ljubljana med tåg – en positiv upplevelse för Joel och Catharina

NYHET Kan man samarbeta internationellt och dra ner på flygresorna? Joel och Catharina visar att det är möjligt. I maj tog de tåget till Slovenien för att delta vid en kurs. Väl hemma i Umeå är de fyllda av positiva intryck av både resan och kursen.

Joel Persson och Catharina Bergman tog tåget när de i maj deltog vid i en fyra dagar lång kursträff i Slovenien. De är doktorander vid Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området (FU) och den kurs de deltog vid arrangerades av FU i samarbete med universitetet i Ljubljana.

Hur skulle ni sammanfatta era erfarenheter av att resa med tåg?

– Jag trodde att det skulle vara jobbigt att resa så långt med tåg. Nu blev det bara en positiv upplevelse. Enkelt och trevligt och en bonus att se Europa genom tågfönstret. Universitetet borde informera mer om möjligheten att resa med tåg, säger Joel.

– Det gick förvånansvärt bra, kändes inte som det var så långt. Vi var fyra som åkte tillsammans och det bidrog också till att resan blev roligare, säger Catharina.

När doktoranderna fick information om kursen och olika sätt att ta sig till Slovenien så presenterades både flyg och tåg som möjliga resealternativ.

Var det ett självklart beslut att ta tåget?

– Jag tänkte jag direkt att jag ville prova på att åka med tåg. Jag tänkte att jag fick en lysande möjlighet att testa hur det är, säger Joel.

– Det var ett ganska självklart val. Miljövänligt och vi fick gott om mycket tid att sitta och jobba. Det kändes också mer som ett äventyr att åka tåg, säger Catharina.

Var det enkelt att boka resorna?

–Tågresor bokas genom den resebyrå som upphandlats av universitetet och för vår del eftersom vi var fyra så samordnade forskarskolan våra resor, säger Joel.

Hur lång tid tog det?

– Jag åkte torsdag från Umeå till Stockholm och tog nattåg från Stockholm ner till Hamburg. Övernattade där och åkte vidare nästa dag till Stuttgart och därifrån nattåg till Ljubljana. På hemvägen gick det snabbare med endast ett nattåg och en övernattning, säger Joel.

Vad gjorde ni under restiden?

– Vi hann jobba en hel del. Vi hade en del uppgifter inför kursen som vi förberedde och hann också umgås och diskutera väldigt mycket. Vi fick många nya idéer och hann djupdyka i både stora och små frågor som rör vår forskning, säger Joel.

– Vi kände inte varandra när vi åkte iväg, så resan blev ett bra tillfälle lära känna varandra. Det gick bra att jobba på tåget. Jag skulle absolut kunna tänka mig göra en sådan resa igen,  säger Catharina.

Kirk Sullivan är föreståndare för Forskarskolan i utbildningsvetenskap. Han säger:

– Hållbarhet är centralt i forskarskolans aktiviteter och vi är glada över att doktorander är alltmer positiva till att resa med tåg när det är möjligt.