Publicerad: 2024-09-18 Uppdaterad: 2024-09-19, 08:22

Framtidens skogsexperter möts över ämnesgränserna

NYHET Future Forests bjöd nyligen in till en workshop för unga forskare från olika ämnesområden där tvärvetenskapligt samarbete stod i fokus. Deltagarna utforskade nya vägar för att tackla komplexa utmaningar inom skogsbruket genom en mix av föreläsningar, speeddating och gruppdiskussioner.

Under workshopen fick deltagarna ta del av föreläsningar på tvärvetenskapligt tema. Föreläsarna delade med sig av sina erfarenheter och utmaningar och gav deltagarna en uppfattning om hur samarbeten över ämnesgränser kan se ut. De betonade vikten av att kombinera djup kunskap inom sitt eget ämnesområde med samarbete över olika discipliner. Dessutom lyfte de fram vikten av tydlig kommunikation i en grupp med experter från olika ämnedicipliner, där regelbundna möten och workshops hjälper till att överbrygga kunskapsklyftor.

De pratade också om de utmaningar som tvärvetenskapligt arbete kan innebära, som skillnader i språk och metoder. Det blev tydligt att tålamod och en gemensam förståelse är viktiga för att lyckas med samarbeten över ämnesgränser. Att skapa gemensamma ordlistor och definiera mål tidigt i processen kan göra samarbetet smidigare.

Finansieringsmöjligheterna för tvärvetenskaplig forskning presenterades också. Här lyftes både svenska och EU-källor fram som viktiga resurser. De unga forskarna uppmuntrades att söka såddfinansiering för att starta tvärvetenskapliga samarbetsprojekt. Genom att börja med mindre anslag kan de bygga erfarenhet och nätverk, vilket öppnar upp för större projekt senare.

En höjdpunkt under dagen var speeddating-sessionen, där deltagarna snabbt knöt kontakter med kollegor från olika discipliner. Denna aktivitet följdes upp av en gruppdiskussion där deltagarna fördjupade sig i tvärvetenskapliga forskningsteman som hade dykt upp under en brainstorming tidigare på dagen.

Irma Olofsson och Stefan Hupperts från Future Forests presenterade information om plattformens såddpengar, som erbjuder upp till 100 000 kronor för tvärvetenskapliga projekt.

Detta finansieringsalternativ väckte stort intresse bland de unga forskarna. För mer information om Future Forests såddfinansiering för tvärvetenskapliga projekt gå till såddmedel.

Om föreläsarna

Workshoppens föreläsare inkluderade talare med olika bakgrunder och expertis:

Carina Keskitalo, professor i statsvetenskap vid Umeå universitet, med omfattande erfarenhet av tvärvetenskapliga projekt.

Eliza Hasselquist, forskare i skogsekologi vid SLU, som framgångsrikt har övergått till tvärvetenskapligt arbete.

Marie Stenseke, professor i kulturgeografi vid Göteborgs universitet, med insikt i utmaningarna och möjligheterna med tvärvetenskaplig forskning.

Caroline Grabbe, forskningskoordinator vid Externfinansiering vid SLU, med expertis inom forskningsfinansiering.