Publicerad: 2019-11-14

Framstående historiker och funktionshinderforskare gästar Umeå universitet

NYHET Från mitten av november till mitten av december kommer Catherine J. Kudlick att vara gästprofessor vid Institutionen för idé- och samhällsstudier. Hon är en internationellt erkänd forskare och nyckelpåverkare inom det tvärvetenskapliga området för funktionshinderforskning.

Text: Sandra Olsson

Utforskar representationer av funktionshinder i historien och verkar för funktionshindrade människors rättigheter i dagens samhälle

Professor Catherine J. Kudlick utforskar representationer av funktionshinder i historien och har en omfattande erfarenhet av att bygga broar mellan akademi och samhälle. Hon leder en årligt återkommande filmfestival med fokus på funktionshinder i USA och har nyligen förenat sin forskning med skönlitterärt författande.

Kudlick är professor i historia vid Institutionen för historia, San Francisco State University, USA, där hon också är föreståndare för Paul K. Longmore Institute on Disability.

Kudlick undervisar och deltar i seminarier, filmfestival och workshop under sin vistelse vid Umeå universitet

Under sitt Umeåbesök kommer Kudlick delta i en rad seminarier om funktionshinder, skönlitterärt skrivande och samarbeta med Lotta Vikström, professor i historia vid Umeå universitet. Kudlick kommer även bidra till Umeå European Film Festival och möta lokala funktionshinderorganisationer.

Vid Umeå universitet ska Kudlick också undervisa studenter på kursen ”Bilden av den andre” och delta i en Workshop organiserad av Lotta Vikström och hennes forskargrupp inom det ERC-finansierade DISLIFE-projektet. Kudlicks vistelse involverar Institutionen för idé- och samhällsstudier, Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Enheten för demografi och åldrandeforskning (CEDAR), Umeå Centrum för Genusstudier (UCGS) och Umeå Centrum för funktionshinderforskning (UCFF).

Program med Kudlick

1. Kudlick deltar på forskningsseminariet i historia och idéhistoria, där Oana Cojocaru, Postdoc i historia, presenterar ett papper "Childhood and Experience of Disability in Byzantium".
Fredag ​​15 november kl 10:15-12:00, Humanisthuset, rum HD108

2. Kudlick medverkar på UMEÅ EUROPEAN FILM FESTIVAL
Onsdagen 27 november kl 17:00-19:30. Plats: Väven, Umeå centrum

3. Kudlick presenterar sin historiska funktionshinderforskning vid CEDAR-seminariet
Torsdagen 28 november kl 13: 00–14: 00. Plats: CEDAR, 4:e våningen, Norra Beteendevetarhuset

4. Kudlick håller ett föredrag på det öppna seminariet "Historia av aktivism och historia som aktivism: Lärdomar från USA"
Tisdag 3 december kl 13:15-15:00. Plats: Samvetet, Samhällsvetarhuset

5. Filmkväll och samtal med Kudlick som visar filmer från sin Disability-Filmfestival i USA
Tisdag 3 december kl. 18.00-21:00. Plats: Funktionsrätt Västerbotten, Mariehem, Mariehemsv. 7 N, Umeå.
Obs! Eftersom de bjuder på fika var vänlig meddela Camilla Björnehall i förväg om du vill delta. Tel: 090-70 66 02, 070-249 95 18, camilla.bjornehall@funktions rattvasterbotten.se

6. Uppföljande workshop baserad på Aktivismseminariet ovan med masterstudenter, doktorander och seniora forskare vid Umeå Universitet
Onsdagen 4 december kl 10:15-12:00. Plats: Humanisthuset, rum HC202

7. Kudlick deltar i ett seminarium med Umeåforskare, "När akademiker hittar nya röster genom att förena vetenskaplig forskning med skönlitterärt skrivande"