Publicerad: 2019-08-15 Uppdaterad: 2023-05-02, 10:34

Vaartoe har tillsatt forskningsledare

NYHET I syfte att tydliggöra Vaartoes universitets- och fakultetsövergripande ansvar och stärka samiska forskningssamarbeten på universitetet så har Vaartoe tillsatt forskningsledare inom fyra tematiska områden.

Forskningsledarna kommer från olika fakulteter och institutioner vid universitetet. Göran Bostedt forskningsledare för området Mark och vatten, är universitetslektor vid Handelshögskolan. Miguel San Sebastian, forskningsledare för området Hälsa och levnadsvillkor är professor vid Institutionen för epidemiologi och global folkhälsa. Daniel Lindmark, forskningsledare för området Språk och utbildning är professor vid Idé- och samhälsstudier. Patrik Lantto, forskningsledare för området Språk och utbildning är professor vid Vaartoe – Centrum för samisk forskning.

Forskningsledarna, som börjar arbeta under hösten, kommer att spela en central roll för att stärka och vidareutveckla samisk forskning vid Umeå universitet.

Forskningsledare