Forskningsbolag får finansiering från datorspelsbranschen
NYHET
Forskningsbolaget Algoryx Simulation lyfter in sin teknik för simuleringar till Unreal Engine, en spelmotor utvecklad av Epic Games. Nu belönas Umeåföretaget med nära en miljon kronor från Epic Games.
Text: Mikael Hansson
Founders of Algoryx Simulations, Martin Servin, Claude Lacoursière, Kenneth Bodin and Anders Backman.
BildJohanna Liljedahl
Algoryx uppmärksammas inom den internationella satsningen Epic MegaGrant. Umeåföretaget får en miljon kronor som delfinansiering för att integrera sin mjukvara för fysiksimuleringar i spelmotorn Unreal Engine.
Unreal Engine ligger till grund för många storsäljare inom spelvärlden, bland annat Fortnite och Mojang Studios version av Minecraft Dungeons.
Nu vill Epic Games, ägarna till Unreal Engine, ge fler utvecklare möjlighet att använda spelmotorn, också i andra branscher än spelindustrin. Epic Games har därför lanserat det finansiella programmet Epic MegaGrants. Det handlar om 100 miljoner dollar, närmare en miljard kronor, som avsatts för att stödja spelutvecklare, företag och utvecklare av mjukvaruprogram.
Epic Games investering i Algoryx uppgår till 100 000 dollar och ska användas för att delfinansiera den integration av fysiksimuleringsmotorn AGX Dynamics som Algoryx gör i Unreal. AGX Dynamics används som ett kraftfullt stöd för ingenjörer och andra som behöver skapa avancerade simuleringar av exempelvis maskiner, motorer, robotar eller delar till dessa.
Med en koppling till Unreal Engine kommer grafiken i simuleringarna att bli mycket mer verklighetstroget, något som ger användarna större möjlighet att se hur de produkter och processer de utvecklar kommer att se ut.
– Det här gör att vi nu behöver mer folk som är bra på grafikprogrammering, i och med att vi nu kan få nära fotorealism, säger Kenneth Bodin, vd för Algoryx.
AGX Dynamics finns redan ute på marknaden, bland annat som en del i ABB RobotStudio, vilket ger de automationsingenjörer som gör off-line programmering i RobotStudio tillgång till högklassig fysiksimulering av transportband, materialhantering och virtuell verklighet.
– Med koppling också till Unreal Engine kommer ingenjörer och programmerare att få simuleringar med än högre trovärdighet, inte minst för att generera data för maskininlärning och AI, säger Kennth Bodin.