Publicerad: 2024-06-12

Forskning om idrottsutövares skallskador prisat

NYHET Professor och överläkare Niklas Marklund, Lunds universitet, tilldelas Swedbanks vetenskapliga pris till Amanda och Per Algot Mångbergs minne. Han får priset för sin forskning om skademekanismer och förlopp av mildare hjärnskador som drabbar idrottsutövare. Prissumman är 50 000 kronor.

Amanda och Per Algot Mångberg var två vanliga västerbottniska småsparare som 1974 beslutade sig för att instifta en fond för forskning, då Amanda drabbades av en stroke och Per Algot hade nedsatt hörsel. Priset, som har delats ut vid Umeå universitets årshögtid sedan 1979, roterar mellan de medicinska specialiteterna neurologi, neurokirurgi och öron-, näs- och halssjukdomar.

Motivering för 2024 års pris:
Professor och överläkare Niklas Marklund får priset för sin forskning om skallskador och de skademekanismer och förlopp av mildare hjärnskador som drabbar idrottsutövare. Han har studerat orsaker till att en del idrottare drabbas av långdragna, ofta kroniska, besvär och varför ett flertal hjärnskakningar är associerat med en ökad demensrisk. I sin forskning använder han bland annat biomarkörer, avancerade funktionella tester och högupplöst magnetkameraundersökning av hjärnan. Professor Marklund är medgrundare av European Neurotrauma Organisation och Swedish Sports Concussion Society.