Publicerad: 2024-09-26 Uppdaterad: 2024-09-27, 11:01

Forskning möter praktik: Varumärkesarbete i offentlig sektor

NYHET Den 20 september samlades nätverket ”Mötesplats varumärken offentlig sektor” för en träff med temat Kriser och det offentliga varumärket – hur stärker vi organisationen i en kris? Deltagarna fick lyssna till en inspirerande föreläsning om kriskommunikation samt ett panelsamtal där experter delade med sig av insikter om hur offentliga organisationer bäst kan förbereda sig inför kriser, hantera dem när de uppstår och dra värdefulla lärdomar inför framtiden.

Professor Bengt Johansson från Göteborgs Universitet, var inbjuden att föreläsa om Ett steg ut i det okända – om förtroendets betydelse för kriskommunikation. Dessutom bjöd seminariet på en paneldiskussion, modererad av Ulrika Leijerholt, med:

• Agneta Andersson, tidigare Kommunikationschef Polismyndigheten region Nord
  • Gunilla Stendahl, Enhetschef Kommunikationsenheten Umeå universitet
  • Malin Åberg, Kommunikationsdirektör Region Västerbotten
  • Tina Jonsson, Kommunikatör Länsstyrelsen Västerbotten och samordnare för kriskommunikationsnätverket i Västerbottens län

Nätverket

”Mötesplats varumärken offentlig sektor” är ett initiativ av Ulrika Leijerholt, Univeristetslektor på Handelshögskolan, som tillsammans med Klara Brorsson, tidigare HR-utvecklare på Länsstyrelsen Västerbotten, startade nätverket under våren 2023. Nätverket, som syftar till att främja kunskaps- och erfarenhetsutbyte och skapa en mötesplats mellan forskning och praktik, samlar forskare, chefer, HR-strateger och kommunikatörer från en mängd offentliga organisationer både regionalt och nationellt.

Nätverket bjuder in till fyra träffar per år där deltagarna diskuterar varumärkesrelaterade frågor som grundar sig i att säkra demokrati, legitimitet och tillit för det offentliga. Träffarna planeras och genomförs av en planeringsgrupp beståendes av Annelie Hägglund, Region Västerbotten, Josefin Laestadius, Umeå Universitet och Ulrika Leijerholt, Handelshögskolan. Varje träff har ett tema och hittills har deltagarna fått möjlighet att diskutera bland annat arbetsgivarvarumärke, krishantering, förändringskommunikation, medborgardialog och ledningskommunikation.

Framtiden

Mötesplatsen initierades i Umeå med enbart lokala nätverksträffar, men i och med ett växande intresse har nätverket utvecklats till ett hybridformat för att kunna bjuda in till deltagande även nationellt. Det nya hybridformatet som genomfördes för första gången nu i september lockade runt 50 anmälningar från 20 organisationer runt om i Sverige, med deltagare från bland annat Skåne, Örebro och Umeå.

– Vi vill genom mötesplatsen skapa ett forum för de här typen av frågor. Att kunna bidra till dialog och diskussioner om varumärkesarbete i offentlig sektor, både strategisk och operativt. Begreppet varumärke är så starkt förknippat med privat sektor. I offentlig sektor har varumärket en något annan roll och varumärkesarbetet måste anpassas för det offentliga sammanhanget. Men fördelarna, om man gör det rätt, är ett stärkt förtroende för organisationen och dess relation med medborgarna. Intresset har varit stort och vi märker att det finns ett behov av att diskutera varumärkesfrågor i just offentlig sektor, säger en av initiativtagarna Ulrika Leijerholt.