Forskning - undervisning - teater: Att synliggöra, utmana och förändra stereotypa föreställningar om naturvetenskap och genus
Samarrangemang mellan Umeå centrum för genusstudier, Umeå School of Education och Teknisk-Naturvetenskapliga Fakulteten vid Umeå universitet.
Välkommen till en öppen presentation av ett pågående forsknings‐ och interventionsprojekt på lärarprogrammet! Projektet sker i samarbete med en teatergrupp i syfte att öka genusmedvetenheten hos blivande lärare.
I projektet utforskas lärarstudenters relation till lärande och undervisning i naturvetenskap: Hur förändras deras syn på naturvetenskap när såväl ämnesinnehåll som undervisning i ämnet belyses med ett kritiskt genusperspektiv? Hur stärks studenten i sin roll som blivande No-lärare av en sådan vidgning av ämnesundervisningen eller på vilket sätt uttrycks ett motstånd mot att beakta sådana aspekter? Hur skapas identiteter som lärare i naturvetenskap och hur påverkas detta identitetsskapande av ämnesdidaktiska kunskaper och genus(o)medvetenhet?