NYHET
I början av april åker en forskargrupp från Handelshögskolan vid Umeå universitet till Mount Everest. Där ska de under två månader studera en grupp klättrare genom observationer, intervjuer, hjälmkameror, video och radiotrafik. Syftet med studien är att lära sig mer om projekt i farliga miljöer.
– Under de två senaste decennierna har kommersialiseringen runt klättringen på världens högsta berg ökat lavinartat. Varje säsong kan man i media läsa om hur klättrare förolyckas eller lämnas kvar åt sitt öde. Till skillnad från mediauppmärksamheten, och det mesta av forskningen, kommer vi däremot inte att studera olyckorna, utan hur vardagen är organiserad och vilka beslut som fattas, berättar forskningsledaren Markus Hällgren.
Majoriteten av forskning som handlar om projekt studerar vanliga miljöer exempelvis byggprojekt, IT-projekt och utvecklingsprojekt. Men det finns också ett stort intresse att förstå deras verksamhet från ett annat perspektiv.
– Just farliga miljöer är idealiska för att skapa en förståelse för hur grupper och individer fattar beslut och organiserar sig. Fattar man fel beslut under en expedition kan det slutligen leda till att någon skadas eller dör, säger Markus Hällgren.
– I en farlig miljö måste besluten och alla alternativ övervägas noga. I övervägandet reduceras de vardagliga bekymren och beteenden förstärks. Utifrån det kan exempelvis beteenden kring tid och mål i vanliga projekt förstås på ett annat, tydligare, sätt.
Forskargruppen åker med en mindre arrangör som heter Rolwaling Excursion. – Det ska bli otroligt intressant att följa deras arbete och ta del av vad som krävs för att guida deras internationella klienter till världens högsta berg, säger Markus Hällgren.
Forskargruppen som åker är en del av forskningsprojektet TripleED. TripleED är ett projekt finansierat via Ragnar Söderbergs forskningsstiftelser samt Umeå universitets karriärbidrag. Projektet har sin bas på Handelshögskolan vid Umeå universitet och leds av Markus Hällgren. TripleED består av en grupp internationella forskare som studerar beslutsfattande och organisering i olika extrema miljöer utifrån ett organisationsperspektiv.
Markus Hällgren, docent Handelshögskolan, Umeå universitet, samt gästforskare vid Stanford University, USA E-post: markus.hallgren@usbe.umu.se Telefon: +1 650 451 8602