Publicerad: 2024-09-17 Uppdaterad: 2024-09-18, 09:16

Förlängt mandat och ny ledamot stärker Umeå universitets styrelse

NYHET Regeringen har utsett ordförande och ledamöter till Umeå universitets styrelse till och med 28 april 2028. I praktiken är beslutet en förlängning av nuvarande styrelse vars förordnande regeringen tidigare förkortade med kort varsel. En ny styrelseledamot är också utsedd och det blir professor Ruth Palmer, Göteborgs universitet.

– Jag är mycket glad att de ledamöter som suttit i universitetsstyrelsen nuvarande mandatperiod även har förordnats för kommande period till och med den 30 april 2028. Vi har en väldigt ansvarstagande och engagerad styrelse och beslutet innebär också en värdefull kontinuitet för universitetet. Att Ruth Palmer, som har en bakgrund vid Umeå universitet, tillkommer stärker ytterligare styrelsens kompetens, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Under 2023 var regeringen sena med beslutet att utse styrelserna för landets lärosäten och förändrade då också mandatperioden till 17 månader i stället för som tidigare tre år. Beslutet att korta förordnandena togs med hänvisning till det säkerhetspolitiska läget och vikten av att föra in den typen av kompetens i styrelserna, vilket också ingick i uppdraget till nomineringspersonerna, som för Umeå universitet var professor Göran Sandberg och landshövding Helene Hellmark Knutsson. För kommande mandatperioder gäller åter tre år, men med en något längre period denna gång, för att komma i periodmässig fas.

Palmer kommer med ett forskarperspektiv

Ruth Palmer utsågs också som ny ledamot av regeringen och är i dag professor vid Göteborgs universitet på avdelningen för medicinsk kemi och cellbiologi. Palmer var mellan åren 1999 och 2014 verksam vid Umeå universitet och Institutionen för molekylärbiologi samt vid dåvarande Umeå centrum för molekylär patogenes (UCMP). I dag kretsar Ruth Palmers forskning vid Göteborgs universitet runt cancer.

– Jag hoppas och tror att jag med mitt perspektiv som forskare och väl bekant med Umeå universitet kan bidra till styrelsearbetet. Jag brinner för att skapa bra förutsättningar för forskare och forskning och vet vilka utmaningar som finns för alla forskare vad gäller både tid och finansiering. Det ser jag verkligen fram emot att få bidra med när jag kliver in i Umeå universitets styrelse, säger Ruth Palmer, som tillträder styrelsen den 1 oktober.

Allmänföreträdare i universitetsstyrelsen 2024-10-01 till 2028-04-30:

F.d. statsrådet Anna Ekström (ordförande)

Verkställande direktören Sandra Finér

Professor Eva Malmström Jonsson