"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2025-02-24 Uppdaterad: 2025-02-25, 11:52

Fler kurstillfällen för Forskarhandledning i praktiken

NYHET Från och med 2024 ges Forskarhandledning i praktiken vid Umeå universitet fyra gånger per år, vilket ger fler möjligheter för handledare att delta. Med tillfällen på både svenska och engelska, samt möjlighet att delta online eller på campus, får handledare chans att utveckla sina färdigheter och sitt förhållningssätt i en viktig och utmanande roll.

Text: Ellen Säll

Det är positivt att se fler valmöjligheter med flera kurstillfällen och en ökad möjlighet att delta digitalt.

Förändringarna är ett resultat av ett nytt avtal mellan fakulteterna inför 2024, där kursplatserna har omfördelats för att bättre matcha behoven hos de olika fakulteterna. Ökat antal platser gör också att fler handledare får möjlighet att delta och lindrar det tryck som funnits tidigare.

Ökad flexibilitet och fler platser

Gregory Neely, professor vid institutionen för psykologi vid Umeå universitet, är en av dem som varit med i diskussionerna kring det nya avtalet. Han menar att förändringarna har inneburit en stor fördel för universitetets handledare.

Det är positivt att se fler valmöjligheter med flera kurstillfällen och en ökad möjlighet att delta digitalt. Förhoppningsvis gör detta det enklare för våra medarbetare att hitta ett kurstillfälle som passar deras utbildnings- och forskningsaktiviteter”

Kursen, som ges av Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) på Umeå universitet, syftar till att ge handledare en professionell grund att stå på genom att utveckla ett reflekterande förhållningssätt till sin roll. Här får deltagarna möjlighet att diskutera, reflektera och utvecklas tillsammans med andra handledare från olika ämnesområden och fakulteter.

Så prioriteras de sökande

Urvalet bland de sökande sker vid respektive fakultet, inte av UPL, där kriterier som individuell karriärutveckling och institutionens behov av handledningskompetens beaktas. Neely förklarar hur de sökande till kursen prioriteras inom Samhällsvetenskaplig fakultet (Samfak):

“Eftersom vi är en bred fakultet måste vi också ta hänsyn till helhetsperspektivet inom fakulteten. Pågående eller snart påbörjade handledningsuppdrag väger också tungt – dels för att säkerställa att doktorander får god handledning, dels för att vi tror att deltagarna har lättare att tillgodogöra sig kursens innehåll och omsätta sina nya kunskaper i praktiken när de redan har en handledarroll.”

Det är därför en viktig aspekt av prioriteringen att deltagarna har konkreta handledningsuppdrag, då det gör att de direkt kan tillämpa och reflektera kring kursens innehåll.

Kursens innehåll och värde

Forskarhandledning i praktiken ger handledare verktyg för att arbeta mer strukturerat och med ett reflekterande förhållningssätt till sin roll. Kursen omfattar viktiga ämnen som konflikthantering, den individuella studieplanen och handledning i relation till etik, normer och makt i akademi. Enligt Katarina Winka, samordnare för HandUmprogrammet där kursen ingår, är det särskilt värdefullt för nya handledare att få en tydlig struktur att arbeta utifrån, samtidigt som kursen betonar att det inte finns en universell mall för hur handledning ska gå till.

"Kursen ger en god förståelse för hur handledningssituationer kan variera mellan doktorandprojekt och vilka resurser som finns tillgängliga för att skapa en bra handledningsmiljö," förklarar Winka

Med fler tillfällen och större flexibilitet är Forskarhandledning i praktiken ett viktigt verktyg för att stärka handledarnas kompetens, vilket i sin tur bidrar till en hög kvalitet på handledningen av doktorander vid Umeå universitet. En annan stor fördel är det nätverk som deltagarna får möjlighet att bygga under kursens gång, vilket är någonting både Winka och Neely lyfter som en stor fördel:

Många deltagare uppskattar det nätverk som skapas under kursen – ett nätverk som kan fungera som ett värdefullt stöd långt efter kursens slut.

Den ökade flexibiliteten och fler tillfällen att delta i kursen gör det enklare för handledare att hitta en utbildningstid som passar deras behov och forskningsaktiviteter. För doktorander innebär detta att de får ännu bättre förutsättningar för att få stöd och handledning av kompetenta och välutbildade handledare.

Genom att ständigt anpassa och utveckla kursens struktur och innehåll i dialog med fakulteterna, säkerställer UPL vid Umeå universitet en hög kvalitet på Forskarhandledning i praktiken – ett mål som är centralt för både handledares och doktoranders framgång.

Katarina Winka
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 58 79