Publicerad: 2024-06-10

Fasta ordförbindelser synas i sömmarna i ny bok

NYHET ”Ända in i kaklet”, ”hålla sig i skinnet”, ”ut med språket!” är exempel på fasta ordförbindelser som studeras inom fraseologi. De är väldigt vanliga men kan också vara svåra att förstå, särskilt för någon som inte har svenska som modersmål. Ny bok introducerar svensk fraseologi och bidrar till större terminologisk enhetlighet.

– I första hand vänder boken sig till studerande med svenska som förstaspråk men även till de som studerar svenska som andraspråk eller som främmande språk. Den ger ett förslag till basklassifikation av fasta ordförbindelser inom svenskan och de termer som vi föreslår ska så långt det är möjligt motsvara redan etablerad internationell terminologi. Det är även vår förhoppning att den ska vidga intresset för svensk forskning inom disciplinen fraseologi, säger Anita Malmqvist, professor emerita vid Institutionen för språkstudier.

Fasta ordförbindelser: en introduktion i svensk fraseologi ges ut av Morfem förslag och är skriven av Anita Malmqvist, professor emerita vid Institutionen för språkstudier på Umeå universitet och Mariann Skog-Södersved, professor emerita vid Jyväskylä universitet.

Anita Malmqvist
Professor emerita