Publicerad: 2024-09-19

Få stipendium som student eller forskare och upptäck Island

NYHET Kungl. Skytteanska Samfundet erbjuder studenter och forskare, vid Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå, tre stipendier på upp till 30 000 kronor vardera för resor till Island. Ansök senast den 11 oktober 2024.

Stipendiet är avsett för resa till Island och uppehälle där under en vistelse då man antingen skall följa undervisningen i isländska språket, bedriva forskarstudier i ett isländskt ämne eller forska om något isländskt ämne, eller ämnen som är relaterade till isländska förhållanden.

Stipendierna tilldelas i första hand studerande, men såväl forskarstuderande som disputerade forskare är välkomna att söka.

Ansökningsprocess

Studerande ska bifoga ett handledarintyg som motiverar det sökta stipendiet.

Forskare ska inkludera ett yttrande om projektet, dess relevans och genomförbarhet av någon som är insatt i ämnet.

Ansökan skickas till Kungl. Skytteanska Samfundet via mail till camilla.sandstrom@umu.se senast den 11 oktober 2024.

Upplysningar om stipendiet lämnas av Camilla Sandström.

Camilla Sandström