Publicerad: 2023-09-22

Etnologstudenter gjorde studiebesök på Norrbyskär

NYHET I början på september genomförde studenter från kursen Etnologi A ett studiebesök på Norrbyskär där de också hade en fältövning med observationer av miljön och fotodokumentation.

Dagen innehöll både rundvandring i helklass, en guides berättelse om sågverksepoken inne på museet samt egna spaningar. Uppgiften handlade om att reflektera över vad Norrbyskär är för plats idag och vilka lager av kulturarv det finns spår av där. På ett efterföljande seminarium diskuterades vilken betydelse ön haft för olika grupper och hur skulle en mer komplett etnologiskt formad berättelse om ön och dess historia och nutid skulle kunna te sig.

Ett stort saneringsarbete av Umeå kommun har inletts vilket påverkar framtiden och platsen som det unika sågverkssamhället, konfirmations-ön, kollo-ön och turist-ön på både kort och längre sikt. Reflektioner från seminariet sammanställs till företrädare för Norrbyskärs museum och Mo Ångsåg. Bland annat ville studenterna visa stöd för museets intention att behålla och förbättra besöksskyltar om öns historia även efter saneringsarbetet men de hade även fler synpunkter som hur den tidigare omfattande järnvägen kunnat visualiseras i ett 3D-program, en mer problematiserande berättelse om ”sagoön” och vidare ett tydligare etnologiskt perspektiv med berättelser om vardagslivet och platsen efter sågverksepoken.