Publicerad: 2022-03-16

Elitidrottsstudenter VM-medaljörer

NYHET Elitidrottsstudent Rasmus Wickbom och Linda Lindkvist genomförde VM i skidorientering på ett högklassigt sätt. Tillsammans tog de totalt fyra VM-medaljer på de fyra VM-tävlingarna.

Text: Anna-Karin Eriksson

Uppdaterad 2022-03-22

Under dagarna 15-19 mars befinner sig det svenska landslaget i Kemi, norra Finland, redo för de fyra VM-tävlingarna som ska avgöras under veckan.  I den svenska landslagstruppen finns följande elitidrottsstudenter vid Umeå universitet representerad:

• Rasmus Wickbom, Tränarprogrammet 180 hp

• Isabel Salén, Biomedicinprogrammet 180 hp

•  Linda Lindkvist, Arkitektprogrammet 300 hp

• Simon Eriksson, Högskoleingenjörsprogrammet 180 hp

• Truls Lindholm, Civilingenjörsprogrammet i energiteknik 300 hp

• Jonatan Stål, Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi 300 hp

Samtliga av dem ingår i träningsgruppen för Orienteringens kompetenscentrum (OKC), vid Idrottshögskolan och satsar på Dubbla karriärer genom att kombinera en elitidrottssatsning med studier vid Umeå universitet.

Stark inledning i mästerskapet

Mästerskapet inledes med sprint under tisdagen. Som sist startande i fältet visade elitidrottsstudent Rasmus Wickbom framfötterna och tog VM-bronset.

-Det känns fantastiskt bra att kunna inleda VM på detta sätt, att ta medalj, säger Rasmus till Svenska Orienteringsförbundet.

- Jag var nervös inför starten, första VM-distansen, men jag tycker att jag fick en bra start. Första och andra kontrollen satt väl perfekt. Lite osäkerhet på någon sträcka men rakt igenom väldigt bra lopp, inga misstag fortsätter han.

I dagens jaktstart fortsatte de svenska framgångarna. Elitidrottsstudent Linda Lindkvist gick ut som nionde startande kvinna, 43 sekunder efter sprintsegrarinnan, men efter ett högklassigt lopp är elitidrottsstudent Linda först över mållinjen.

Pär Norén, verksamhetsledare för OKC, följer sina studenter via TV-sändingarna.

- Fantastiskt roligt och välförtjänta medaljer. När det gäller Rasmus bronsmedalj, är jag inte förvånad. Han har under säsongen visat att han är där uppe. Han är oerhört seriös i sitt idrottande och har i år visat att han hela tiden utvecklar sin förmåga. Lindas guldmedalj är mera överraskande, men hon är mycket väl värd detta, då hon många gånger varit nära. Linda har även visat att det går att kombinera heltidsstudier på Arkitektprogrammet med en seriös idrottssatsning. Så kul för henne och oss, säger Norén.

I fredagens tävlingar i medeldistansen visade elitidrottsstudenterna Wickbom och Lindkvist framfötterna på nytt, de båda åkte hem varsitt VM-silver.

Sammanställning VM-medaljer

Sprint: