Publicerad: 2024-07-29

Elitidrottsstudenter uttagna till Student-VM

NYHET 1–5 augusti anordnas Student-VM i orientering i Bulgarien. I det svenska laget ingår elitidrottsstudenterna Benjamin Näslund och Erik Hannrup som kombinerar en elitidrottsatsning med studier vid Umeå universitet.

Student-VM arrangeras i Bulgarien helgen efter O-Ringen. Mästerskapet ska utse världens bästa studerande orienterare. I den svenska truppen ingår elitidrottsstudent Benjamin Näslund samt Erik Hannrup, båda antagna till Orienteringens kompetenscentrum (OKC) vid Idrottshögskolan. De kombinerar en elitidrottssatsning i orientering med studier på Biologiprogrammet respektive Läkarprogrammet.

Stark trupp

Kriterierna för att delta i mästerskapet är att man studerar eftergymnasiala studier och är 25 år eller yngre. Förbundskapten Kalle Dalin tror att den uttagna truppen har all möjlighet till fina placeringar.

–Det är en väldigt stark trupp av både VM-löpare och de som är strax utanför. De erfarenheter löparna får från att vara med på ett Student-VM är jätteviktiga inför andra kommande mästerskap, säger Kalle.

Idrottshögskolan önskar Benjamin, Erik och den svenska truppen stort lycka till i mästerskapet.

Program Student-VM 2024

1 augusti: Individuell sprint

2 augusti: Sprintstafett, mixad två herrar och två damer

4 augusti: Medeldistans