Publicerad: 2024-08-30

Elitidrottsstudenter framgångsrika i världscupen på rullskidor

NYHET Elitidrottsstudenterna Linn Sömskar, Simon Karlsson och Ebba Stenman vid Umeå universitet tog nyligen flera fina pallplaceringar i världscupstävlingarna på rullskidor i Kazakstan.

Under dagarna 14–18 augusti arrangerades världscupen i rullskidor i Schuchinsk, Kazakstan. I den svenska truppen, bestående av sex åkare, fanns elitidrottsstudenterna Linn Sömskar, Simon Karlsson samt Ebba Stenman representerade. Samtliga satsar på dubbla karriärer vid Umeå universitet och kombinerar studier med en elitidrottssatsning. Linn Sömskar studerar på Fysioterapeutprogrammet, Simon Karlsson läser Tränarprogrammet samt Ebba Stenman läser Kompletterande pedagogisk utbildning för årskurs 7-9 och gymnasiet i specialidrott. Karlsson och Stenman är även antagna vid Längdskidåkningens kompetenscentrum (LKC) vid Idrottshögskolan.

Umeå studenternas framgångståg

Elitidrottsstudenterna visade stark form i Kazakstan och dominerade världscupstävlingarna med tre segrar, tre andraplaceringar, två tredjeplaceringar samt en fjärdeplacering.

Linn Sömskar inledde världscupstävlingarna med att segra i 200 meter sprint fristil. Andra tävlingsdagen bjöd på mixed teamsprint. Sveriges första lag, bestående av Linn Sömskar och Simon Karlsson, tog en överlägsen seger. Ebba Stenman ingick i det svenska andra laget och slutade på en fin tredje plats.

I damernas 10 kilometerslopp klassisk stil blev det dubbelt svenskt i toppen. Linn utökade sin ledning i världscupen genom en ny seger, Ebba Stenman presterade starkt och tog andraplaceringen. I herrarnas 10 kilometerslopp visade Simon Karlsson på nytt framfötterna och slutade på en fjärdeplats.

Världscupstävlingarna i Kazakstan avslutades med masstart fristil, 16 kilometer för damer samt 20 kilometer för herrar.  Linn tog återigen en seger och Ebba fullbordade det svenska framgångståget genom att knipa tredjeplatsen. I herrarnas lopp imponerade Simon Karlsson och tog sin första individuella andraplats, endast 1,3 sekunder efter segraren.

I september avslutas väldsupen på rullskidor i italienska Val di Fiemme. Idrottshögskolan önskar Sömskar, Karlsson och Stenman stort lycka till.