Publicerad: 2024-09-19 Uppdaterad: 2024-09-25, 10:25

Elitidrottsstipendiater 2024–2025 korade

NYHET Totalt 52 idrottare tilldelas Riksidrottsförbundet och Svenska Spels Elitidrottsstipendium 2024-2025. Bland dem finns elitidrottsstudenterna Emil Johansson,Maja Viström, Charlotta Sävfenberg och Hanna Lundberg som kombinerar en elitidrottssatsning med studier vid Umeå universitet.

Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium vänder sig till elitidrottande landslagsidrottare som kombinerar elitidrott och studier efter gymnasiet. I stipendiet ingår bland annat 50 000 kr till respektive stipendiat, resursstöd från avdelningen Elitidrott vid Riksidrottsförbundet i form av idrottspsykologi, idrottsmedicin, idrottsfysiologi samt idrottsnutrition.

– För att våra elitidrottare ska kunna nå sin fulla potential och kunna prestera i sina landslag på bästa sätt, är ekonomiskt och personellt stöd avgörande. Deras ekonomiska förutsättningar är ofta tuffa, med begränsade resurser och höga kostnader. Genom att ge stöd till deras utveckling och välmående, skapar vi förutsättningar för resultat på världsnivå, men även hållbara liv under och efter idrottskarriären, säger Liselotte Ohlsson chef elitidrott Riksidrottsförbundet i ett pressmeddelande.

– Att kombinera en elitsatsning med studier kräver målfokus, disciplin och engagemang, egenskaper som är viktiga oavsett vad stipendiaterna tar sig an i framtiden. Kombinationen kräver också ekonomiska förutsättningar. Att vara med och ge tillbaka till idrotten är en viktig del av vårt syfte och vi är glada över att kunna vara med och möjliggöra för stipendiaterna att kunna förverkliga sina drömmar, både i och utanför skolan, säger Anna Johnson, vd och koncernchef på Svenska Spel.

Umeåstudenter tilldelas Elitidrottsstipendiet

Maja Viström, kombinerar studier på Psykologprogrammet med inriktning mot idrott med en elitsatsning i innebandy. Hon tilldelas stipendiet för tredje året i rad.

Emil Johansson, pluggar Fysioterapeutprogrammet och elitsatsar på styrkelyft. Emil tilldelas stipendiet för andra året i rad.

Charlotta Säfvenberg, kombinerar studier på Ekonomie kandidatprogrammet med en elitsatsning i alpin skidåkning.

Hanna Lundberg, kombinerar studier på fristående kursen Hållbart skogsbruk med en elitidrottssatsning i orientering.

Läs hela nyheten på RF.se.

Årets Elitidrottsstipendiater 2024-2025