"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2025-01-31

Effekter av tränarutbildningar inom barn- och ungdomsidrott

NYHET Andreas Stenling, vid Institutionen för psykologi, inledde vårterminens Idrottslunchserie med föreläsningen ”Effekter av tränarutbildningar inom barn- och ungdomsidrott”.

Tränarutbildningar genomförs frekvent och förväntas stärka tränarnas kunskaper och kompetenser samt bidra till en bättre idrottsmiljö för unga idrottare. Men vad säger egentligen forskningen om effekterna av tränarutbildningar inom barn- och ungdomsidrotten? Det ämnet inledde vårens Idrottslunch föreläsningsserie och lockade många åhörare, både fysiskt på plats samt via den digitala sändningen.

Andreas Stenling, docent i psykologi, gav en aktuell bild av kunskapsläget kring tränarutbildning och dess effekter på idrottande barn och ungdomar. Under Idrottslunchen diskuterade han också glappet mellan forskning och praktik samt belyste möjligheterna och utmaningarna kopplade till tränarutbildning.

Lite forskning på tränarutbildningens betydelse

I dagsläget finns det mycket forskning på idrottsledarskap generellt, men väldigt lite forskning på tränarutbildning och dess betydelse.

–Jag är lite förvånad över hur lite forskning det finns kring effekten av tränarutbildningar, säger Stenling.

Vad man vill få ut av tränarutbildningar kan se lite olika ut för olika verksamheter, men forskningen delar det gemensamma intresset att se om utbildningarna leder till någon förändring.

I en randomiserad studie som genomförts tillsammans med Svenska ishockeyförbundet har Andreas med forskarkollegor tittat på tränarutbildning för barn- och ungdomstränare inom hockey. De kan se att man på kort sikt ser en positiv förändring, ledare som genomgått utbildningen förändrar sina beteenden i linje med det man vill att de ska förändra. Det håller däremot inte i sig, vid långtidsuppföljningen har den effekten försvunnit vilket är ganska förväntat.

–Om ledarna inte får extra stöd, hjälp och fortsatt kan träna på sina nya färdigheter och skills är det svårt att bibehålla beteendet över tid. Här finns det ett jobb att göra, men studien är ett positivt exempel. Jag är väldigt glad över att många av förbunden låter oss vara med och samarbete med dem för att göra såna här projekt.

Tränarutbildning lönar sig

En annan större studie Andreas varit delaktig i, påvisar att idrottare vars tränare gått utbildning upplever lite bättre stämning och bättre klimat än de idrottare vars tränare inte gått en utbildning. Studien indikerar också på att tränare som gått utbildning upplevs som mer kompetenta samt att idrottare, vars tränare gått utbildning, skattar mindre prestationsångest och tycker idrotten är roligare.

–Det är kul att kvantifiera den typen av effekter och visa att det verkar löna sig med tränarutbildning. Det är sådana effekter vi gärna vill se av tränarutbildningar inom barn och ungdomsidrotten, konstaterar Andreas Stenling.

Be nice to kids

Andreas konkluderar att gällande barn och ungdomsidrott är det viktigt att fokusera på enkla principer och specifika beteenden samt att utbildningar grundade i motivationsteori verkar lovande.

–Be nice to kids! Jag tror att det är en av det viktigaste sakerna vi kan ta med oss. Om du är tränare - ha det som utgångspunkt. Be nice to kids, det summerar det bra, avslutar Andreas.

Ta del av Andreas Idrottslunchföreläsning här.

Mer om Andreas Stenling

Andreas Stenling
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 78 49