Publicerad: 2024-08-23

Dissonans i fokus för stort hållbarhetsevent

NYHET Den 11 september äger Nordens största livesända hållbarhetskonferens A Sustainable Tomorrow rum. Årets fokusområde är Dissonans – glappet mellan det vi vet och det vi faktiskt gör för klimatomställningen. Umeå universitet bjuder in forskare, offentlig sektor och näringsliv till en lokal hubb i Umeå för att ta del av ett välfyllt program och inspireras till handling.

Sedan 2016 har A Sustainable Tomorrow engagerat och skapat mötesplatser för aktörer som vill verka för hållbar utveckling och utgör ett av Nordens största hållbarhetsevent. Umeå universitet står nu för första gången som huvudarrangör för Umeås lokala hubb i samarbete med Umeå kommun och Länsstyrelsen Västerbotten.

– Förhoppningen är att dagen ska inspirera fler till att agera för hållbar omställning och att olika aktörer som sällan träffas ska få en naturlig mötesplats att diskutera samarbeten och åtgärder för ett hållbart Umeå, säger Lisa Redin, miljö- och hållbarhetsstrateg vid Umeå universitet och initiativtagare till dagen.

Konferensen är digilog, en kombination av digitala och analoga metoder där programmet livesänds från Helsingborg och strömmas till hubbar runtom i Norden. Cirka 150 hubbar arrangeras med över 20 000 tittare totalt.

Glappet mellan ord och handling för hållbar omställning

Konferensen har varje år olika fokusområden och årets tar fasta på dissonans. Vid Umeås hubb kommer Annika Nordlund, docent och prefekt vid institutionen för psykologi vid Umeå universitet medverka för att dela sina erfarenheter och reflektioner kring årets tema.

– För mig handlar dissonans om det där skavet som uppstår när man inte lever som man lär, när ens agerande och beteendeval inte stämmer överens med ens värderingar och övertygelse, säger Annika Nordlund och fortsätter.

– Ett tydligt exempel på dissonans i vardagen är den konflikten som uppstår vid resor, vi vet hur fossila bränslen bidrar till klimatförändringen men ändå väljer vi färdmedel som står i strid med det. Ett annat är när företag slits mellan etiska ansvar och sina ekonomiska intressen.

Det ska vara lätt att göra rätt!

Nordlund betonar att en omställning inte sker av sig själv, utan att det krävs målmedveten styrning för att möjliggöra förändring.

– Hos en stor del av befolkningen finns en oro för klimatet och en vilja till förändring, men individer och näringsliv kan inte dra hela lasset. Det måste finnas en politisk vilja att agera för klimatet och leda vägen. Det ska vara lätt att göra rätt!

Ett mångsidigt program

På det livesända programmet som publiken i Umeå kommer ta del av återfinns bland andra talare som Gurgîn Bakircioglu, journalist och föreläsare inom klimaträttvisa, Maria Wolrath Söderberg, docent i retorik vid Södertörns högskola med särskilt intresse för målkonflikter och Fredrik Reinfeldt, tidigare stadsminister och engagerad inom hållbarhetsområdet.