Publicerad: 2006-10-10

Designhögskolan rankad som en av världens främsta designutbildningar

NYHET BusinessWeek har rankat de bästa designutbildningarna i världen. Designhögskolan vid Umeå universitet är den enda nordiska designutbildningen som finns med bland de 60 utvalda skolorna.

Urvalet har gjorts av en expertpanel bestående av 20 personer från bl.a. Whirlpool, Siemens och BMW Efter 200 kompletterande intervjuer har expertpanelen ut valt ut 60 skolor. I materialet finns en stor övervikt för de amerikanska utbildningarna. Det intressanta är att bland de 33 utvalda designutbildningarna utanför USA finns det bara en bland de nordiska länderna – Designhögskolan vid Umeå universitet.

I övrigt fanns tre italienska skolor, fyra engelska, två holländska, en österrikisk, ett finskt business managementprogram, två tyska, en schweizisk, fyra kinesiska, två sydkoreanska, två indiska, två japanska, och en kanadensisk. Se bwnt.businessweek.com/dschools/2006. Observera att skolorna i tabellen står i bokstavsordning. Länk till artikeln: www.businessweek.com/magazine/content/06_41/b4004401.htm

Designhögskolan är den enda designutbildningen i Sverige som har masterprogram med speciell inriktning. Studenterna kan välja mellan att fokusera på interaktionsdesign, transportdesign eller på avancerad produktdesign, vilket har gjort studenternas anställningsbarhet mycket hög. 95 % blir efter examen anställda inom industri eller konsultverksamhet i Sverige eller utomlands. Masterprogrammen på Designhögskolan är de enda designutbildningarna i de nordiska länderna som helt genomförs på engelska och därmed är öppna för utländska studenter. Över 60 % av studenterna är utländska och kommer hösten 2006 från 20 olika länder.

För vidare information kontakta:

Bengt Palmgren, rektor

Tapio Alakörkkö, prefekt