Publicerad: 2024-06-17 Uppdaterad: 2024-06-25, 09:52

Datavetenskap får pedagogiska priset – för andra året i rad

NYHET Återigen är det en lärare vid institutionen för datavetenskap som utmärker sig och får Umeå naturvetar- och teknologkårs pris för sina pedagogiska insatser. – Jag är otroligt glad och hedrad. Att få detta pris är ett bevis på att studenterna tycker att jag gör åtminstone någonting rätt, säger Anna Jonsson, universitetslektor i datavetenskap vid Umeå universitet.

Pedagogiska priset är kanske ett särskilt fint pris att få. Det är nämligen studenterna vid Umeå naturvetar- och teknologkår själva som väljer den lärare som utmärkt sig mest, och som verkat för att få studenterna intresserade och engagerade i sina studier.

I år är det Anna Jonsson vid institutionen för datavetenskap som tilldelas den ärofyllda utmärkelsen. Under sin forskarutbildning studerade hon hur mänskligt språk bättre kan förstås av datorer, och disputerade 2021. Idag är Anna Jonsson både doktor och universitetslektor liksom programansvarig för civilingenjörsprogrammet i teknisk datavetenskap – en IT-utbildning av hög kvalitet och gott rykte. Jonsson bedriver även forskning inom forskargruppen Foundations of Language Processing.

Skapar trygghet

Anna Jonsson erhåller Umeå naturvetar- och teknologkårs pris för sina pedagogiska insatser med motiveringen:

Anna Jonsson visar ständigt engagemang i studenters utveckling och har alltid ett trevligt bemötande med ett leende på läpparna. Hon har utförliga föreläsningar, snabba rättningar av uppgifter och svarar alltid på frågor. Med en positiv och respektfull inställning lyssnar hon på studenterna, tar emot feedback och skapar en trygghet i lärandet.

– Det som gör mig absolut gladast är att de ser mitt engagemang och min strävan efter att bemöta alla med respekt, säger Anna Jonsson.

Institutionens genuina samarbete med näringsliv och industri, och den starka koppling som finns till världsledande forskning är unik.
– Väljer du att studera här, får du möta mig eller någon av mina kompetenta kollegor, som verkligen brinner för att du ska lära dig mjukvaruutveckling med en stabil grund i det datavetenskapliga tänkandet. Samtidigt får du tillgång till senaste rön och goda kontakter med samhälle, näringsliv och industri, säger Anna Jonsson.

Forskning och ansedda utbildningar

Institutionen för datavetenskap har under de senaste åren rekryterat några av världens ledande forskare inom AI, maskininlärning, Cloud Edge, datasekretess och datasäkerhet. Vid Umeå universitet erbjuds flera ansedda IT-utbildningar där studenterna kan välja mellan ett kandidat- och civilingenjörsprogram i datavetenskap, eller fördjupa sig genom de två masterutbildningarna – en i datavetenskap och en i artificiell intelligens.

Andra året i rad

Det här är andra året som en av institutionens lärare erhåller NTK:s pedagogiska pris. Förra året var det nämligen Alexandre Bartel, professor i programvaruteknik och datasäkerhet, som fick priset för sin insats som lärare i kursen datorsäkerhet. Alexandre Bartels nya kurs i cybersäkerhet har också rönt stort intresse.

Ljus framtid

Institutionen för datavetenskap fokuserar särskilt på att nå de som är verkligt intresserade av matematik och datavetenskap – och samtidigt är beredda på att målmedvetet lägga ner tid på sina studier.

– Vi vill också öka intresset för datavetenskap bland underrepresenterade grupper såsom tjejer och icke-binära. Det är viktigt att framtidens IT-bransch bygger på olika erfarenheter och intressen. Vi ska ju utveckla välutformade och professionella lösningar som funkar både för företag och användare, liksom för olika människor inom samhälle, vård och skola, säger Anna Jonsson. Våra utbildningar leder till kreativa och utvecklande arbeten, med mycket bra lön, och du behövs inom alla sektorer!

Kontaktinformation

Ytterligare en lärare på institutionen har tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen, och det är Jonny Pettersson, som fick det pedagogiska priset 2009. För mer information, vänligen kontakta universitetslektor Anna Jonsson via e-post eller telefon.

Anna Jonsson