"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2024-11-19 Uppdaterad: 2024-12-05, 12:16

Daniel Lindmark tilldelas History of Education Society (UK)’s Presidents’ Award

NYHET Professor Daniel Lindmark har tilldelats History of Education Society (UK)’s Presidents’ Award. Priset kommer att delas ut i samband med History of Society’s årliga konferens i november nästa år.

Priset är också ett erkännande av den omfattande och framstående utbildningshistoriska forskning som under lång tid har bedrivits av doktorander och forskare i Umeå

Daniel Lindmark berättar att History of Education Society (UK)’s Presidents’ Award är ett pris som delas ut vart tredje år efter en omfattande nominerings- och beredningsprocess. 

– Enligt statuterna ska priset gå till en person som har gjort långvariga och betydelsefulla insatser på det utbildningshistoriska fältet, säger Daniel Lindmark.

Vad betyder det att få den utmärkelsen?

– Jag är mycket glad över priset, eftersom motiveringen inte bara lyfter fram min egen forskning, utan också uppmärksammar mitt arbete för att utveckla en utbildningshistorisk forskningsmiljö vid Umeå universitet i samarbete med nationella och internationella aktörer. 

– Därmed är priset också ett erkännande av den omfattande och framstående utbildningshistoriska forskning som under lång tid har bedrivits av doktorander och forskare i Umeå. Tillsammans har vi lyckats sätta Umeå på den internationella kartan, vilket priset är ett kvitto på.

Vad vill du särskilt lyfta fram i den utbildningshistoriska forskningsmiljön i Umeå?

– Det jag tycker är särskilt roligt är den internationella orientering som utmärker forskningsmiljön med internationella gästforskare, konferenser och samarbeten. 

– Bara i höst arrangerar vi tre internationella symposier på olika teman. Jag vill också lyfta fram den välrenommerade tidskriften Nordic Journal of Educational History, som under elva år har utkommit i Umeå. 

– Slutligen vill jag nämna det institutions- och fakultetsövergripande samarbete som under senare år har gett forskningsmiljön nya förutsättningar att växa och utvecklas. 

Daniel Lindmark tillägger att huvuddelen av forskningsmiljöns infrastruktur med tidskrift, forskarutbildning, seminarium m.m. finns vid institutionen för idé- och samhällsstudier vid Humanistisk fakulteten, där forskningsmiljön en gång växte fram, men att flera utbildningshistoriker i dag finns vid Pedagogiska institutionen och Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Läs mer på historyofeducation.org.uk